SAS: Flere end 100 Færøerne-bookinger om dagen

Antallet af bookinger har været højt siden billetterne til SAS’ nye rute til Færøerne blev sat til salg for en uge siden.

Det er i dag en uge siden, at CHECK-IN.dk som de første kunne fortælle, at SAS til marts næste år åbner en ny rute mellem København og Færøerne med én daglig rotation alle ugens dage året rundt. Dermed får Atlantic Airways for første gang i mere end 10 år konkurrence på ruten, som er det færøske flyselskabs primære indtægtskilde.

Den nye SAS-rute og udsigten til konkurrence på strækningen er blevet taget godt imod af de rejsende. Således har SAS haft mere end 100 bookinger om dagen siden billetsalget startede tirsdag formiddag i sidste uge. Et usædvanlig højt niveau for en rute, der først ser dagens lys om ganske lang tid.

”Der har været en overvældende interesse for vores nye rute – mere end vi havde forventet. Det er vi selvfølgelig rigtig glade for, og det viser, at der er mange, der gerne vil til og fra Færøerne,” siger pressechef i SAS, Mariam Skovfoged, til CHECK-IN.dk.

Flere steder i Australien
Ruten appellerer uden tvivl kraftigt til de omkring 25.000 færinger, som bor i Danmark. Med ruteåbning den 26. marts får færingerne blandt andet nemmere ved at komme hjem til påsken i starten af april.

Det er dog ikke kun færinger, der har fattet interesse for den nye rute og allerede nu sikret sig en billet for ned til 649 kroner.

”Vi har også haft bookinger fra flere steder i Australien, så det er tegn på, at det er attraktivt at flyve til Færøerne.
Nu er der stadig godt fem måneder til første flyvning, så vi håber selvfølgelig på endnu flere bookinger,” understreger Mariam Skovfoged.

SAS kommer til at bruge et miks af 141-sæders Airbus A319-fly og 168-sæders Airbus A320-fly.

Kun en klasse
Atlantic Airways indførte for et par år siden et koncept med billige billetter ned til 699 kroner for enkelt tur mellem Færøerne og København. De billige billetter skal dog købes mindst 60 dage i forvejen. Hos SAS afhænger udbuddet af de billigste billetter til 649 kroner udelukkende af efterspørgslen. Desuden har SAS et særligt ungdomsprogram, hvor unge under 26 år kan købe billige billetter op til få dage før afrejse.

Hos Atlantic Airways har man kun én serviceklasse, hvor der er betaling for alt andet end kaffe, the og sodavand, på samme måde som på SAS GO, der er navnet på SAS’ economy class-produkt. SAS gjorde på et pressemøde i Torshavn tirsdag i sidste uge en stor dyd ud af at fortælle om sit SAS Plus-produkt, der giver adgang til Fast Track-sikkerhedskontrol og lounge i Københavns Lufthavn samt gratis mad ombord.

Med afgang fra København om formiddagen seks dage om ugen bliver SAS-flyet dagens første fra Danmark til Færøerne. Det giver gode tilslutningsmuligheder fra den bølge af SAS-morgenfly, som kommer ind til CPH fra Skandinavien og Nordeuropa samt mange af langdistanceflyene fra USA. Den anden vej bliver det muligt at fange bølgen af eftermiddagsfly ud i Europa fra København.

12 års næsten uafbrudt monopol
Ruten mellem Færøerne og København er Atlantic Airways’ suverænt største rute, hvor selskabet til december indsætter et nyanskaffet større Airbus A320-fly, end de Airbus A319-fly selskabet har i dag.

Bortset fra en kort periode i 2006, hvor et andet færøsk flyselskab forsøgte at bryde Atlantic Airways’ monopol, så har selskabet været alene på ruten mellem Færøerne og København siden Maersk Air trak sig i oktober 2004. Det er således 12 års næsten uafbrudt monopol, som får en ende 27. marts næste år.

Det er ikke kun på ruten til København, at Atlantic Airways har monopol. De er i det hele taget det eneste flyselskab, der flyver til og fra Færøerne med passagerer i fast rutefart.

 

 

 

Relaterede artikler:

SAS åbner CPH-rute til Færøerne

SAS ikke ude efter færøsk priskrig

“SAS er kun begyndelsen”