(Foto: Morten Lund Madsen)

SAS øger indenrigs-dominans

En ny interline-aftale og flytning af indenrigsflyene i CPH, som bringer passagererne tættere på lounges og fast track-sikkerhedskontrol, er med til at øge SAS’ indenrigs-dominans.

To tiltag, der begge får premiere søndag den 29. marts, vil yderligere styrke SAS’ stadig stærkere position på det danske indenrigsmarked. Et marked som selskabet ellers historisk har gjort mindre ud af sammenlignet med det indtjeningstunge norske indenrigsmarked.

For det første kommer der fra den 29. marts et SAS-fingeraftryk på den sjette af de syv indenrigsruter, som udgår fra Københavns Lufthavn. Det sker når Danish Air Transport (DAT) overtager ruten til Karup fra Norwegian. Fra dag ét har DAT og SAS indgået et interlinesamarbejde på ruten. Det betyder, at passagererne i Karup Lufthavn kan checke deres bagage ind hele vejen til slutdestinationen, hvis de skal flyve videre fra København ud i Europa eller verden med SAS. De skal ikke checke den ind igen i Kastrup, sådan som det er tilfældet i dag, da Norwegian og SAS ikke har noget samarbejde.

Møje og besvær
Dermed vil SAS være tilstede på seks af de syv danske indenrigsruter. På de tre af ruterne – til Billund, Aarhus og Aalborg – flyver selskabet selv eller får andre til at gøre det for sig. På de øvrige tre – til Bornholm, Sønderborg og Karup – har SAS interlinesamarbejde med Danish Air Transport og Alsie Express. Førstnævnte betjener ruterne til Bornholm og snart også Karup, mens Alsie Express betjener ruten til Sønderborg. Efter megen møje og besvær fik Alsie Express sidste år interlinesamarbejdet op at køre med SAS.

Og som CHECK-IN kunne fortælle mandag, så er SAS og ES-air langt fremme med forhandlingerne om at indgå et interlinesamarbejde på den indenrigsrute fra Københavns Lufthavn til Esbjerg, som ES-air indviede 2. marts.

SAS er ikke i tvivl om betydningen af interlinesamarbejde.

”Kunderne efterspørger et godt produkt. Det har vi set i Sønderborg og det ser vi i Karup. Det er med til at gøre ruten mere attraktiv,” forklarer Lars Wigelstorp Andersen, public affairs-direktør i SAS.

Tæt på lounges
Det andet tiltag, der styrker SAS’ indenrigsprodukt, er når indenrigsflyene den 29. marts rykker væk fra Terminal 1 og bliver blandet med udenrigsflyene i Københavns Lufthavn. Det betyder for SAS’ vedkommende, at flyene i myldretiden vil benytte gates i Finger B og D i midten af lufthavnen tæt på SAS’ lounges og Fast Track-sikkerhedskontrol. Uden for myldretiden vil flyene blive fjernparkeret og passagererne skal med busser fra gates C2-C8, der også ligger i midten af lufthavnen.

Dermed bliver det nemmere for SAS’ Plus-kunder og Eurobonus Guld- og Diamant-kortholdere at benytte SAS loungen og Fast Track. I dag er det formentlig de færreste SAS-indenrigspassagerer, der går gennem SAS Fast Track når de skal flyve indenrigs.

Flytningen af indenrigsflyene skal også gerne gøre det nemmere at skifte mellem indenrigs- og udenrigsfly i Københavns Lufthavn. Ganske enkelt fordi gåafstandene bliver mindre. Fremover vil mange SAS-fly fra Aalborg, Aarhus og Billund i myldretiden blive parkeret lige ved siden af SAS-flyene til blandt andet Frankfurt, Amsterdam og Paris og ikke langt fra paskontrollen ud til Finger C, hvor de store langdistancefly oftest holder til. Ændringen vil altså formentlig styrke SAS’ transferprodukt i Københavns Lufthavn.

”Vi konkurrerer om jydernes gunst mod KLM, Lufthansa og de andre store spillere. Her er det vigtigt at have et attraktivt transferprodukt,” understreger Lars W. Andersen.

Flere af SAS’ danske indenrigsruter betjenes blandt andet med ATR72-fly, der opereres for SAS af Jet Time. Foto: Morten Lund Madsen.