SAS Airbus A350-900 XWB i Toulouse. (Foto: SAS)

SAS øger passagertal med 50 procent

I juni var SAS målt på passagertal større end Finnair, Icelandair og Norwegian tilsammen. Fremgangen var på over 50 procent, og kabinefaktoren er på vej i vejret.

Over 609.000 passagerer fløj med SAS i juni. Det er en stigning på omkring 50 procent sammenlignet med maj, hvor 404.000 fløj med selskabet.

SAS valgte at øge kapaciteten med næsten 30 procent i løbet af måneden. Alligevel lykkedes det at hæve kabinefaktoren til 47,9 procent. Det er en stigning på 12 procentpoint sammenlignet med maj.

Men der er stadig langt op til tallene fra før corona. I juni 2019 havde SAS næsten 2.956.000 passagerer og en kabinefaktor på 82,6.

Langt det største selskab
Sammenlignet med de andre store flyselskaber i Norden har SAS lagt sig i spidsen, og selskabet er større end de tre andre tilsammen og har mere end dobbelt så mange passagerer, som nummer to på listen.

Icelandair har netop offentliggjort sine tal for juni, og her fremgår det, at det nordatlantiske flyselskab nærmede sig 100.000 passagerer i juni.

Finnar har passeret den magiske grænse på 100.000 passagerer med et månedstal på 127.900. Den evige rival Norwegian har netop oplyst, at selskabet i juni havde 225.509 passagerer.

Fortsætter med at åbne ruter
”Vi er glade for at byde flere passagerer velkommen i takt med den gradvise stigning i efterspørgslen. SAS fortsætter med at åbne ruter til populære sommerdestinationer og øger kapaciteten på eksisterende ruter for at imødekomme efterspørgslen,” siger Karl Sandlund, fungerende koncernchef for SAS.

SAS løftede i sidste måned sløret for, hvor selskabet flyver hen til sommer fra København. Blandt de 61 ruter var der et par nyheder, men de fleste af destinationerne var gamle kendinge.

SAS har valgt at genoptage sit fulde udvalg af samlet 10 destinationer i Italien, herunder Palermo, Napoli, Pisa, Olbia og Bologna. Derudover udvider SAS sit trafikprogram med to nye ruter fra København til Bari i Italien og Tivat i Montenegro.

”I lyset af visse resterende begrænsninger gør vi alt, hvad vi kan, for at lette vores passagerers glatte rejseoplevelse. SAS Travel Ready Centers digitale værktøj gør det muligt for passagerer at spore opdateringer til rejsebegrænsninger og forberede deres rejse online og dermed sikre, at alt er klar, når de ankommer til lufthavnen,” siger Karl Sandlund videre.

 

Relaterede artikler:

20 procent flere passagerer med SAS i maj

61 ruter med SAS ud af CPH

SAS overvejer longhaul-ruter til fritidsdestinationer