SAS og Continental må ikke samarbejde om New York-ruter

De amerikanske myndigheder har godkendt særlige konkurrenceregler for Continental efter optagelsen i Star Alliance.

Optagelsen af luftfartsselskabet Continental i Star Alliance har afventet de amerikanske transportmyndigheders godkendelse, hvad angår konkurrencevilkårene for selskabets ruter.

Nu er afgørelsen truffet, hvilket betyder at ruterne mellem København og New York samt Stockholm og New York er blevet omfattet af de særlige regler om“carved out routes“. Det betyder, at Continental ikke kan indgå prisaftaler eller dele indtægter på disse ruter med andre selskaber i Star Alliance – herunder SAS.

Det vil heller ikke være tilladt, at eksempelvis Continental og SAS aftaler, hvor mange frekvenser selskaberne skal operere på ruterne samt valg af flytype og konfiguration.

Continental Boeing 757

Continental opererer Boeing 757 fra Københavntil New York

Konkurrencereglerne vil blive ophævet i tilfælde af, at et tredje ikke Star-Alliance luftfartsselskab i ni på hinanden følgende månederopererer minimum fem ugentlige flyvninger på de omtalte ruter.

Dettekan der værelange udsigter til, idet bl.a. Malaysia Airlines netop har bebudet lukning af selskabets tre ugentligte afgange mellem Stockholm og New York. Fra Københavns Lufthavn flyver kun SAS direkte til New York.

Continental er verdens femte største luftfartsselskab med 43.000 ansatte og 63 mio. passagerer årligt. Selskabet opererer ca. 2.750 daglige afgange til 133 destinationer i USA og 132 internationale destinationer.