SAS opfordrer til stærk prisdicsciplin

Væksten i det nordiske marked er mindre end i resten af Europa. Derfor advarer SAS om, at det er nødvendigt at alle flyselskaber i markedet går ind for en stærk prisdisciplin.

Den internationale luftfartsorganisation IATA kunne i sidste uge melde ud, at man forventede en global vækst i passagertallet på 5,8 procent i løbet af 2014. Men IATA nævnte ikke specifikt det nordiske marked, for her ser foventningerne absolut anderledes ud, hvis man skal tro SAS, der er regionens største flyselskab.

Hos SAS erkender man, at der vil være vækst i markedet i 2014, men væksten i det nordiske marked vil være noget svagere end det globale marked.

“Det nordiske marked er næste udelukkende drevet af vækst i fritidsrejsetrafikken, mens væksten i forretningsrejsemarkedet er noget lavere. Fra Skandinavien vokser trafikken især til middelhavslandene og noget mindre på den intra-skandinaviske trafik, mens der er tale om nulvækst på indenrigsmarkederne i Skandinavien,“ forklarer kommerciel koncerndirektør i SAS, Joakim Landholm, til CHECK-IN.dk.

Ifølge koncerndirektøren er den afgørende udfordring, at lønsomheden i den europæiske luftfartsindustri ikke er til stede i dag. IATA forventer en gennemsnitlig EBIt-margin (driftsoverskud før renter og skat i procent af omsætningen, red.) på 1,9 procent for de europæiske flyselskaber

“I SAS har vi et mål om en EBIT-margin på tre procent i det indeværende regnskabsår og på længere sigt en EBIT-margin på otte procent. Det hele vil afhænge af udviklingen i samfundsøkonomien, hvilket er svært at forudsige,“ mener SAS-direktøren.

Prisdisciplin er nødvendigt
På det nordiske markedet svag vækst er det i følge SAS vigtigt, at selskaberne i markedet udøver en stærk prisdisciplin.

“Det er meget vigtigt for os at forsvare vores yield. Det kan være en svær og dristig manøvre, men vi er tvunget til at fokusere på lønsomhed. Vi vil gerne appellere til, at alle selskaber i markedet øger fokus på prisdisciplin.“

I det nordiske marked ser man i øjeblikket aktører, der fokuserer på at vinde markedsandele på bekostning af lave billetpriser, mens andre aktører fokuserer på lønsomhed ved at fastholde priserne.

“Vi har for nylig set, at Ryanair i begyndelsen af september måtte advare om en nedjustering af årsresultatet, og Norwegians har haft et tocifret yield-fald igennem sommermånederne. Pris og kapacitetsdisciplin er en beslutning om, hvorvidt man kan bevare den høje kapacitet og dermed må sænke priserne, eller man kan vælge at reducere kapaciteten og holde billetpriserne på et niveau, der skaber lønsomhed,“ forklarer Joakim Landholm.

Han vurderer, at nogle selskaber i markedet har den fornødne disciplin, mens andre konkurrenter i stedet sænker priserne.

Satser på fritidsrejsende
Hos SAS fortsætter man linjen fra de seneste par år med markante satsninger på fritidsrejsemarkedet. Det er netop et af grundelementerne i SAS 4Excellence-strategien, at SAS ikke alene skal være attraktive overfor forretningsrejsekunderne, men også overfor fritidsrejsende, da det ofte vil være de samme personer, der dukker op i begge segmenter.

“Vi har gennem de seneste år lanceret flere end 50 fritidsrejsedestinationer. Og det vil vi fortsætte med. I den forløbne sommer har vi haft en større andel af vore stamkunder ombord på flyene til fritidsdestinationerne, end det har været tilfældet i de tidligere år.“

Ifølge koncerndirektør Joakim Landholm handler det i sidste ende om at have et relevant tilbud til kunderne. Har man et attraktivt produkt, og kan man levere varen på såvel punklighed og regularitet, så er kunderne også er klar til at betale priser.