SAS overvejer nyt billetkoncept

Efter godt to år med sit nuværende prisstruktur lufter SAS tankerne om at skrue på priskonceptet. Betaling for bagage kan være på vej.

SAS har til dato holdt stædigt fast i, at de rejsende skal have et stykke indtjekket bagage med i billettens pris. Også selvom det har gjort det svært for flyselskabet at markedsføre sine billettere til de lavere priser, som de rene håndbagagebilletter kan sælges til.

I foråret 2013 lancerede SAS sit nuværende billet-koncept, og dengang blev der ikke ændret ved den inkluderede bagage. Men nu, to år senere, er man i SAS ikke lodret afvisende overfor, at de rejsende skal forberede sig på at skulle have penge op af lommen for indtjekket bagage på de billigste billetter, SAS Go.

”Der kommer ændringer i vores priskoncept, men jeg kan ikke sige hvornår,” siger pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen, der heller ikke vil røbe, hvad ændringerne vil indebære.

”Vi relancerede vores produkt for lidt over to år siden, og det er et stort arbejde at ændre et priskoncept, det gør du ikke bare fra den ene dag til den anden,” uddyber pressechefen.

Alle de andre gør det
Spørgsmålet er blevet aktuelt igen, efter at Lufthansa-gruppen i sidste uge relancerede sit koncept, så de rejsende på den billigste prisklasse nu får en billettype, hvor prisen ikke inkluderer et stykke indtjekket bagage.

Lufthansa lægger sig dermed i tråd med bl.a. Finnair, KLM, Air France, og flere af de store flyselskaber i USA med beslutningen om at skære ind til benet på de billigste klasser for derved at kunne tilbyde billigere billetter.

Da SAS relancerede sit priskoncept i 2013, valgte men ikke at pille ved reglerne for at rejsende på den billige SAS Go-klasse skal betale for bagage.

”Det er ikke nødvendigvis os, der skal gøre tingene først. Det kan være fornuftigt at lade storebror gøre nogle ting før os,” siger Trine Kromann-Mikkelsen med henvisning til Lufthansa.

Hun fastslår samtidig, at SAS’ kunder på SAS Go efterspørger billetter inklusiv bagage.

Rejsende vil vælge selv
Spørger man hos rejsesøgemaskinen Travelmarket, er indehaver og direktør Ole Stouby ikke et sekund i tvivl om, at SAS er på vej med et billetkoncept, der åbner for at bagage ikke er inkluderet automatisk.

”Vi er ovre den tid, hvor det kun er de frække drenge i klassen som Norwegian og Ryanair, der tager betaling for kufferter. De rejsende vil have frihed til at kunne vælge til og fra,” siger Ole Stouby og tilføjer:

”Jeg vil godt sætte et væddemål på, at SAS ændrer i reglerne for inkluderet bagage inden udgangen af 2016. Det er kun et spørgsmål om tid, før SAS kommer med det.”

Men at SAS tøver med at lancere en billet, hvor kun håndbagage er inkluderet, kan der dog være god grund til påpeger Travelmarket-direktøren:

”Det er under to år siden, at selskabet kørte store annoncer om, at hos SAS er bagagen altid inklusiv. Det skal de nok have lidt på afstand, før vi ser en ændring.”