SAS-punktlighed i nyt fald

SAS har fra 2009 til 2011 været kendt som Europas og et af verdens mest punktlige flyselskaber. Nu går det den forkerte vej, og punktligheden hos SAS ligger et pænt stykke under konkurrenternes.

Punktlighed har gennem de senere år været et af de vigtigste serviceparametre til at adskille SAS fra konkurrenterne. SAS har flere gange vundet Flight Stats´ såkaldte “On-time Performance Award“ som mest punktlige flyselskab i Europa – og en enkelt gang som det mest punktlige i verden.

Men igennem de seneste 12 måneder er det gået den forkerte vej for SAS. Punktligheden er gennem de seneste måneder faldet markant, mens konkurrenterne over én kam overhaler SAS, der tidligere var det mest præcise flyselskab i Norden.

I juni måned var det blot 85,3 procent af SAS-flyene, der ankom til tiden, hvilket vil sige indenfor en margin på 15 minutter. Det er noget lavere end de sædvanlige præstationer hos SAS og også lavere end de største nordiske konkurrenter. Såvel Norwegian som Finnair kunne med punktlighedstal på henholdsvis 90,77 og 90,35 procent ligge i den pæne ende, hvor SAS traditionelt også hører til.

SAS erkender svage punktlighedstal
Hos SAS er det tid til selvransagelse efter flere måneder, hvor punktligheden reelt har været i frit fald. Årstiden taget i betragtning burde punktligheden lige nu været højere.

“Juni-resultatet er ikke på det niveau, som SAS tidligere har været eller ønsker at være. Det er der ingen tvivl om,“ siger Knut-Morten Johansen, informationschef i SAS, til CHECK-IN.dk. “Ser vi SAS’ on-time over længere tid, så har selskabet gennemgående været i Europa- og verdenstoppen gennem de seneste fem til seks år. Nu har vi haft et par måneder, hvor vi definitivt ikke er tilfredse med niveauet, hvilket vi beklager, da vore passasgerer forventer. at vi følger tidtabellen.“

Informationschefen kan ikke pege på entydige årsager til den faldende punktlighed.

“Vi har dog et klart billede af, hvad vi selv er herre over, og hvad vi kan gøre noget ved,“ siger Knut-Morten Johansen.

Et af eksemplerne er implementeringen af de nye Aleta-system, der betyder noget for check-in procedurerne. Informationschefen mener, at det har været krævende for jordpersonalet, hvilket har givet små enkeltstående trafikforstyrrelser, som har akkumuleret sig. I værste fald har de hobet sig op, således at de har endt med at påvirke det flyvende personales lovbefalede hviletidsregler, hvilket har skabt nye forsinkelser.

“Vi arbejder hårdt på at nedbringe årsagerne til den forringede punktlighed, og vi ser allerede nu en forbedring, som vi forventer vil give en positiv effekt i den nærmeste fremtid,“ siger informationschef Knut-Morten Johansen, som dog ikke vil undlade at tilfføje, at SAS også har været uheldige med en del tekniske problemer på det seneste.