SAS: Rejsebureauerne sælger for mange lavprisbilletter

SAS-koncernchefen Rickard Gustafson siger i et interview med svenske TravelNews, at rejsebureauerne sælger for mange lavprisbilletter. Nye incitamentsprogrammer skal motivere rejsebureauerne til at sælge dyrere flybilletter.

SAS har en tradition for et godt og langvarigt samarbejde med de skandinaviske rejsebureauer.Det skandinaviske luftfartsselskabhar gentagne gange understreget vigtigheden af en effektiv distribution via rejsebureauerne.

Men rejsebureauerne sælger tilsyneladende for mange lavprisbilletter, hvis man skal tro koncernchef Rickard Gustafson. I et interview med det svenske rejsemagasin TravelNews siger Rickard Gustafson:

“Rejsebureauerne er stadig meget vigtige for SAS. Men der sælges for mange lavprisbilletter, som i stedet burde reserveres i online-kanaler. Gennem nye incitamentsmodeller skulle rejsebureauerne i stedet satse på ‘high yield’ billetter i stedet og dermed blive honoreret på en anden måde. Vi har indledt drøftelser med rejsebureauerne og vil forsøge at opnå en ‘win-win situation’ for begge parter.“

Ingen lydhørhed hos rejsebureauerne

En udmelding, der bestemt ikke falder i god jord hos rejsebureauerne. Flere rejsebureauchefer har således allerede kommenteret på udspillet fra SAS-chefen.

“Skal et rejsebureau, som vil være en moderne partner til rejseaktive virksomheder sige, at de billiige billetter kan købes på nettet?“ spørger en anonym rejseebureauchef retorisk.

En anden rejsebureuachef siger: “Der sælges ikke for mange lavprisbilletter, der sælges i det hele taget for mange SAS-billetter hos rejsebureauerne.Hvem vil have en leverandør, som helst vil have markedet for sig selv og ønsker at fjerne sine forhandlere?“

Det sidste ord er tilsyneladende ikke sagt i denne sag. Rickard Gustafson får lejlighed til at forsvare sine udtalelser som hovedtaler ved Travel News Studio den 28 november i Stockholm.