SAS runder 30 millioner passagerer

For første gang nogensinde har SAS fløjet flere end 30 millioner passagerer i et finansår. Det har dog taget næsten 20 år at vokse fra 22 til 30 millioner.

Da SAS ved årtusindeskiftet lagde 1999 bag sig, havde det skandinaviske flyselskab dengang transporteret 22 millioner passagerer og var et af Europas større flyselskaber.

Sidenhen fulgte mange udfordrende år, hvor nettovæksten i passagertallet var relativt svag set i forhold til det generelle marked. Men i løbet af de senere år har SAS atter fået gang i en velsmurt vækstmotor, og den 31. oktober kunne selskabet vinke farvel til finansåret 2017/18 efter at have transporteret 30,08 millioner passagerer..

Året før var det lige ved og næsten, idet 29,99 millioner passagerer i 2016/17 rejste med SAS. Men endelig lykkedes det for det skandinaviske flyselskab at komme om på den anden side af 30 millioner-mærket, selvom det tog mange år at nå derhen.

‘Alle i SAS kan være stolte’
Hos SAS er der glæde over, at selskabet har nået en milepæl i flyselskabets 72 årige historie.

“Det er en passagerrekord, som vi alle i SAS kan være stolte af og som ikke mindst skyldes vores kollegaer, som også møder kunderne hver dag. Vi arbejder på alle planer i organisationen for at sikre, at vores kunder ønsker at blive ved med at flyve med os samtidig med, at der kommer nye passagerer til. Vi har et attraktivt produkt for eksempel nye fly, som udleder mindre brændstof, mange spændende destinationer på programmet og højhastighedswifi på vores kortrutefly, som er blevet taget rigtig godt imod af passagererne,” siger koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen til CHECK-IN.dk.

At SAS i finansåret 2017/18 skulle transportere flere end 30 millioner passagerer, troede de færreste på i efteråret 2012. Mandag den 19. november er det nemlig præcis seks år siden, at SAS var udsat for en nærdødoplevelse med en truende konkurs foran sig.

“Hvis man ikke havde taget så fast på tingene, så havde SAS ikke været der i dag. Mange troede, at det var fup, hvad bestyrelsen sagde og gjorde i 2012. Havde vi ikke fundet en løsning den weekend, så var SAS blevet erklæret konkurs om mandagen,” sagde daværende bestyrelsesformand Fritz Schur tidligere i år forud for, at han forlod SAS-bestyrelsen efter 17 års virke.

Frasolgte datterselskaber kostede passagerer
At det tog SAS næsten 19 år at nå fra 22 op til 30 millioner passagerer kan måske undre mange, der har set Norwegian vokse fra 5,1 millioner passagerer i 2006 til 33,1 millioner passagerer i 2017.

Men hos SAS hænger det naturligt sammen med de mange sparerunder, der i lange perioder har hæmmet væksten. Herudover har SAS igennem mange år frasolgt hel- eller delejede datterselskaber, der tidligere indgik i passagertallene, i forsøget på at strømline forretningen.

I løbet af de seneste 10 år har SAS således frasolgt Blue1, Cimber A/S, Spanair og Widerøe, ligesom selskabets minoritetsejerandele i airBaltic, BMI, Estonian Air og Skyways også er blevet afviklet.

 

Relaterede artikler:

Norwegian på vej mod 40 millioner passagerer

SAS sætter passagerrekord

Fritz Schur: Truende SAS-konkurs var ikke fup