SAS sænker salgsgebyr med 40 %

Det såkaldte salgstillæg, der ved internet-bestilling bliver lagt oveni flybilletten, er hos SAS i Danmark faldet fra 50 kr til nu 30 kr. Dermed går SAS imod strømmen, hvor mange andre flyselskaber i stedet hæver internet-gebyrerne.

Man hører konstant om luftfartsselskaber, der strammer gebyrskruen. Nu er SAS overraskende gået den modsatte vej – i hvert fald på det danske marked.

Salgstillægget på 50 kr. har SAS valgt at reducere til kun 30 kr pr. person pr. booking. En reduktion på ikke mindre end 40 %. Til gengæld har salgstillægget fået en beskeden stigning i det norske og svenske marked.

Senest SAS regulerede salgstillægget var i oktober 2008, hvor selskabet reducerede tillægget fra 75 kr. til 50 kr.

Per Møller Jensen, der er Vice President, Brand, Marketing & EuroBonus i SAS bekræfter, at ændringen i salgstillægget er sket for at ensrette gebyrerne i de tre skandinaviske markeder.

Hos konkurrenten KLM er der et salgstillæg på blot 10 kr. pr. person pr. booking, mens Lufthansa stadig fastholder et tillæg på 50 kr. pr. person pr. booking.

Omkring 40 % af samtlige SAS-billetter bliver solgt via SAS-hjemmesiden.