SAS ser på ny USA-rute fra Oslo

Tre byer i USA er med i finalen om at blive SAS’ næste langdistancedestination. Ruten kommer sandsynligvis til at starte i Oslo.

I september og oktober i år modtager SAS de første to af i alt fire nye Airbus A330Enhanced langdistancefly. Det første fly er allerede blevet udpeget til at skulle betjene SAS’ nye rute mellem Stockholm og Hong Kong. Hvor det andet fly skal anvendes, har SAS ikke besluttet endnu. Man har dog så godt som lagt sig fast på, at det skal anvendes til at åbne en rute fra Oslo Gardermoen til en helt ny destination i USA.

”Ruten kommer sandsynligvis til at gå fra Oslo til en USA-destination. Vi er nu nede på tre destinationer i USA, som vi har regnet på og som er med i ”finalen”, siger kommerciel direktør Eivind Roald fra SAS til det norske nyhedsbureau E24.

Han vil ikke ud med navnene på de destinationer, som SAS kigger på. Et kvalificeret gæt kunne være destinationer som Boston og Seattle, der begge har mange passagerer fra Oslo, som rejser via andre lufthavne. Boston er dog ret tæt på New York, som både SAS og Norwegian flyver til fra København, Oslo og Stockholm. Seattle, som SAS for år tilbage fløj til fra København, er ikke et trafikknudepunkt for SAS’ Star Alliance-partner United. Ruten fra København til Seattle fungerede i sin tid som porten til den amerikanske vestkyst. Den rolle har SAS’ succesfulde rute fra San Francisco overtaget. Der er stadig især forretningsrejsende, der har brug for at komme til USA’s nordvestligste hjørne og den entreprenante by, der huser virksomheder som Microsoft, Amazon og Boeings produktion af passagerfly.

Tilbage til Englenes by
SAS fløj for mange år siden til Los Angeles og de der kan huske det, vil sikkert ønske, at selskabet vendte tilbage til Englenes by. Men i dag flyver Norwegian til Los Angeles fra alle tre skandinaviske hovedstæder og byen ligger tæt på San Francisco, som SAS har fløjet til siden 2013.

Et par dristige gæt kunne derfor være Denver, der er et af Uniteds trafikknudepunkter, og Miami i Florida. Miami ligger dog meget tæt ved Fort Lauderdale, som Norwegian flyver til fra alle tre skandinaviske hovedstæder. Desuden er det især turister og ikke så meget forretningsfolk, der ville finde en Miami-rute interessant.

Med Hong Kong har SAS valgt en destination, der ikke er trafikknudepunkt for et Star Alliance-selskab. Det kan ikke udelukkes, at SAS vælger samme strategi i USA og eksempelvis går efter Atlanta eller Dallas Fort Worth, der er megatrafikknudepunkter for henholdsvis Skyteam-medlemmet Delta Air Lines og oneworld-medlemmet American Airlines.