SAS står stærkt i “klassekampen”

Luftfartsselskaber med den såkaldte ”Premium Economy Class” mister angiveligt færre indtægter på krisen i forretningsrejsemarkedet.




Når der skal tages stilling til serviceklasse ved bestilling af en flybillet, er det ofte indtrykket, at der kun er et valg mellem Business Class og Economy Class. Sådan er det hos de fleste luftfartsselskaber, men SAS og en håndfuld andre europæiske luftfartsselskaber tilbyder en såkaldt mellemklasse under den generelle betegnelse ”Premium Economy”.









Premium Economy er en serviceklasse med separat kabine og bredere flysæder med større afstand end på økonomiklassen. Herudover er der som oftest også bedre TV-skærme med inflight-entertainment, strømstik i armlænet til bærbar PC og mere udsøgte måltider ombord.








Generelt er en Premium Economy-flybillet i gennemsnit ca. 65 % billigere end Business Class-billetter og giver i en vis grad øget komfort på længere rejser. I forhold til en fleksibel økonomiklassepris er Premium Economy-billetten i gennemsnit kun op til 35 % dyrere afhængig af bestillingstidspunkt.

Udover SAS tilbyder Air France, British Airways, BMI, Icelandair og Virgin Atlantic som de eneste europæiske luftfartsselskaber den populære mellemklasse.



















Det succesfulde britiske luftfartsselskab Virgin Atlantic var først med Premium Economy. Selskabet har i mere end 15 år udbudt det populære treklasses-system og har gennem flere luftfartskriser gjort den erfaring, at indtægtstabet ikke er så stort, når de rejsende ”køber ned” til en billigere klasse. Premium Economy har for Virgin Atlantic vist sig at være en god ”fusions-kabineklasse”, der afbøder de værste konsekvenser ved fald i efterspørgslen på de dyreste billetter.








Mellemklassen er da også særdeles populær hos de rejsende, hvorfor der ofte kan være udsolgt på Premium Economy-billetterne. Mange rejsende har nemlig opdaget, at den særlige mellemklasse kan være et smuthul udenom virksomhedens rejsepolitik, hvis den kun tillader rejser på økonomiklasse.




























SAS EE

SAS tilbyder Economy Extra som “Premium Economy“ produkt







Billetterne på Premium Economy optræder typisk som økonomiklassebilletter på rejsebureauernes statistikker, hvorfor de også lettere smutter igennem den stadig stigende kontrol af rejsepolitik hos mange virksomheder.







SAS har siden efteråret 2001 udbudt Economy Extra som selskabets Premium Economy-klasse på de interkontinentale flyvninger til USA, Asien og Mellemøsten. Men selskabet har begrænset udbuddet af Economy Extra-sæder til i alt 28 pr. afgang, når der flyves med Airbus A340-300, der anvendes på de fleste interkontinentale ruter. Derimod er der 46 Business Class-sæder samt 171 økonomiklasse-sæder til salg på flyvningerne.








Luftfartsselskaberne ønsker nemlig ikke, at Premium Economy-klassen bliver for populær, idet der derigennem kan være en risiko for øget kannibalisering af Business Class-produktet, der bærer en vigtig del af indtægtsgrundlaget på de interkontinentale flyvninger.













Economy Extra-serviceklassen hos SAS kan i princippet vise sig på lang sigt at være redningen for selskabets interkontinentale ruter. Passagertallet på langruterne er p.g.a. opbremsningen i erhvervslivets rejseaktiviteter faldet kraftigt, men hvis indtægtstabet fra de resterende forretningskunder kan stabiliseres ved at kunderne ”kun” flytter fra Business Class til Economy Extra, står selskabet stærkere på dette område end mange konkurrenter.