SAS tæt på aftale med piloter

SAS og piloterne er allerede enige om store dele af vilkårene for overflytning af CRJ-900 piloter til Cimber A/S. Kabinepersonalet har SAS ikke drøftet planerne med endnu.

Udadtil giver SAS indtryk af at man først nu skal til at forhandle med Dansk Pilot Forening om en aftale for de SAS-piloter, der efter planen skal rykkes over i Cimber A/S sammen med SAS’ 12 CRJ-900 fly.

Men i virkeligheden er SAS og pilotforeningen meget langt fremme i drøftelserne om vilkårene for overflytningen. Det erfarer CHECK-IN.dk.

Parterne har således talt sammen gennem længere tid op til, at SAS mandag kunne offentliggøre, at man har købt Cimber A/S for 20 mio. kroner og agter at flytte sin CRJ-900 produktion over i selskabet. Samtaler, der bliver betegnet som have værende konstruktive, åbne og ærlige.

Bevare anciennitetsliste
SAS og piloterne er blandt andet blevet enige om at bevare en fælles anciennitetsliste på tværs af de to fremtidige selskaber. Det betyder, at piloter, der flyver CRJ-900 fly, stadig vil kunne blive forfremmet til at flyve de større Airbus A320-fly. Også selvom de to flytyper fremover vil blive opereret af to forskellige selskaber. Et særdeles afgørende punkt for piloterne.

Derfor er sandsynligheden for en pilotstrejke som følge af SAS’ planer minimal. Det vurderer kilder med kendskab til sagen. SAS har ganske enkelt et langt stykke hen ad vejen taget piloterne i ed på forhånd. Og piloterne ved godt, at bare få dages strejke kan koste selskabet rigtig mange penge.

Mens SAS har orienteret piloterne på forhånd, så har Cabin Attendants Union (CAU), der organiserer selskabets danske kabinepersonale, ikke været indkaldt til drøftelser med den danske SAS-ledelse. Det oplyser CAU til CHECK-IN.dk. Hvor stor deres appetit er på arbejdsnedlæggelser vides derfor ikke. Men CAU erklærede sig mandag i en kortfattet pressemeddelelse klar til at mødes til forhandlinger med SAS.