Den sidste Airbus A340 hos SAS sendes af sted til flykirkegården 1. december, og det skandinaviske selskab vil dermed endegyldigt sige farvel til den firemotorede flytype.
I juli 2001 fik SAS leveret sin allerførste Airbus A340-300, og tiden med det imponerende fly med fire motorer kunne tage sin begyndelse.
SAS nåede op på i alt otte fly af denne type, og efter over 19 år i flåden hos flyselskabet, er æraen snart slut. Når kalenderen viser 1. december 2020 vil SAS nemlig sende den sidste A340 af sted til en flykirkegård i USA. Selskabet vil ved et arrangement tage afsked med flyet dagen før, og dermed vil den brændstoftunge flytype være pensioneret hos SAS.
Den sidste Airbus A340-300 hos SAS har registreringen OY-KBM, navnet Astrid Viking og er malet i Star Alliance-farver. Flyet blev leveret til SAS i februar 2002, og i perioden fra juli 2010 til december 2011 fløj flyet for både portugisiske Hi Fly og Air Algérie. I januar 2011 returnerede det firemotorede fly til SAS, hvor det har været lige siden.
SAS nåede foruden OY-KBM at operere A340-flyene med de danske registreringer OY-KBA, OY-KBC, OY-KBD, OY-KBI samt de tre norskregistrerede LN-RKF, LN-RKG og LN-RKP. Sidstnævnte blev først en del af flåden i november 2013, hvor det kom til fra LAN Chile. LN-RKP blev sendt på pension som det første i juli 2019.
OY-KBA sendt til USA i tirsdags
Den næstsidste A340 hos SAS, der er blevet sendt af sted til skrotning i USA, er OY-KBA. Flyet gik på vingerne 17. november 2020 klokken otte om morgenen fra Københavns Lufthavn. Destinationen var Tucson International Airport i den amerikanske delstat Arizona, og turen tog 11 timer og 12 minutter. Efter lidt over en time på jorden i Tucson fløj SAS-flyet dets endegyldigt sidste 17 minutter til Marana Pinal Airpark.
OY-KBA med navnet Adalstein Viking blev leveret til SAS i november 2001, og det forblev hos selskabet i hele levetiden. Flyet blev taget ud af drift 17. marts i år som følge af coronakrisen og har således nu endt sine dage i den amerikanske ørken.
Firemotorede fly bliver udkonkurreret
De snart otte forhenværende Airbus A340-300 hos SAS udgjorde blot en lille del af samlet 377 A340, som Airbus fik leveret til flyselskaberne frem til 2011. Flyet endte med at blive produceret i versionerne -200, -300, -500 samt -600.
Med tiden landede flytypen i kategorien for brændstoftunge og dyre fly, da det har fire motorer og blev introduceret i 1990’erne. Mere moderne fly er sidenhen rullet ud af fabrikken hos Airbus og Boeing, og A340’eren blev dermed en uddøende race sammen med de andre firemotorede flytyper, Boeing 747 og Airbus A380, der også i stigende grad udfases.
SAS var i august 2019 verdens femtestørste operatør af Airbus A340 – kun overgået af South African Airways, Iberia, Lufthansa samt iranske Mahan Air. Den største operatør af A340 er Lufthansa, der stadig opererer med 17 A340-300.
Airbus A340-300 hos SAS har måttet vige pladsen for de helt nye Airbus A350-900 XWB, som det skandinaviske flyselskab indtil videre har fået leveret fire af ud af en ordre på otte styk. Den første – SE-RSA – blev sat i drift 28. januar 2020 på ruten fra København til Chicago.
Relaterede artikler:
A340´ere på vej til pensionering