SAS tavs om fortsat Cimber-samarbejde

SAS vil hverken be- eller afkræfte om Cimber A/S fortsat skal operere et ATR-fly for SAS, når flyet fra oktober ikke længere skal flyve mellem Billund og Oslo.

Som CHECK-in.dk kunne fortælle i sidste uge, så skal Cimber A/S fra udgangen af oktober ikke længere betjene SAS’ rute mellem Billund og Oslo med et ATR-fly, sådan som selskabet har gjort siden slutningen af marts. I stedet vil SAS benytte sig af et nyere ATR-fly fra Jet Time og sine egne CRJ-jetfly.

En disposition som Cimber A/S’ direktør, Jacob Krogsgaard, ikke var bekendt med før CHECK-IN.dk kontaktede ham med oplysningerne.

Står hen i det uvise
Om SAS har andet arbejde til Cimber A/S’ ATR-fly står hen i det uvisse. For hos SAS lukker man i som en østers, når man spørger til om Cimber-flyet er disponeret til andre ruter.

”Vi har ikke yderligere at tilføje lige nu med hensyn til samarbejdet omkring ATR’en,” skriver SAS’ pressechef Trine Kromann-Mikkelsen i en kortfattet email til CHECK-IN.dk.

Om Cimber A/S fra slutningen af oktober skal ud og finde andet arbejde til ATR-flyet og de tilknyttede stewardesser og piloter eller om man må afskedige medarbejdere, står således også hen i det uvisse.

Indtil 29. marts i år opererede Cimber A/S to ATR-fly for SAS på ruterne fra København til Billund og Aarhus. Den opgave overtog Jet Time 30. marts. Til gengæld fik Cimber A/S til opgave at beflyve Billund – Oslo med en enkel ATR-maskine. Neddroslingen fra to til en ATR i SAS-tjeneste betød, at Cimber A/S var nødt til at afskedige 24 medarbejdere.

Største kunde
SAS er Cimber A/S’ suverænt største kunde i det man opererer ATR-flyet samt fire CRJ-200 fly på en wetlease-kontrakt. Sønderborg-selskabet opererer et enkelt CRJ-fly på en løbende kontrakt for litauiske Air Lituanica. Men her er tale om en kontrakt med kort opsigelsesvarsel, da CRJ-flyet agerer standin indtil Air Lituanica vurderer, at de ruter, som CRJ-flyet betjener, har volumen nok til at indsættelsen af et større og mere moderne Embraer-fly vil være rentabelt.

Når det kommer til samarbejdet omkring CRJ-flyene, så er SAS en lille smule mere åbenmundet.

”CRJ’erne benytter vi og har ikke noget nyt at tilføje omkring den kontrakt,” skriver Trine Kromann-Mikkelsen.