En chip indoperet under huden, hvor alle rejseoplysninger er lagret på. Det er noget af det de pusler med i SAS’ nye laboratorium, som skal bringe selskabet tilbage i front på innovation.
En mikrochip med ens boardingkort lagret på implanteret under huden. Det er en af de ideer, som man pusler med i det nye innovationslaboratorium ”SAS Lab”, som flyselskabet SAS har startet i denne måned. Her vil man udvikle nye digitale muligheder, som kan komme både flyselskabet og passagererne til gavn.
“Vi sigter efter at styrke vores investering i innovation og at generere nye indtægter, som relaterer sig til kundeoplevelse. Vi ser 3–5 år ind i fremtiden og vil gerne bruge ny teknologi til at gøre livet lettere for hyppige rejsende i Skandinavien,” forklarer chefen for SAS Lab, Massimo Pascotto, til Scandinavian Traveler-magasinet.
Skal kunne bøjes
En af de første ideer laboratoriet arbejder med er et såkaldt electronic bagage tag (EBT). Det er en lille elektronisk enhed med en skærm, som skal kunne bøjes, bruge meget lidt strøm og være billig at fremstille. Den skal have forbindelse til passagerernes smartphones mens den sidder på passagerernes kufferter. Fra telefonen kan den rejsende automatisk opdatere ”tag’en”, så den har de nyeste rejseoplysninger indkodet. Dermed kan passagererne bare aflevere deres kuffert med tag’en ved bagageafleveringen. De skal ikke bruge tid på at sætte almindelige kuffertmærker på bagagen.
Laboratoriet kigger også på næste skridt indenfor bærbar teknologi. Mobiltelefonen har for mange rejsende afløst det printede boardingkort. Men SAS Lab vil tage den skridtet videre. Derfor er de begyndt at eksperimentere med ringe og armbånd, hvor boardingkort og Eurobonus-kort er lagret på. På den måde kan man komme gennem sikkerhedskontrollen, ind i loungen og ombord på flyet blot ved at have en ring på fingeren. Teknologien har været testet på passagerer.
Tale om et eksperiment
Og så har en af SAS Lab’s egne medarbejdere ofret sig i videnskabens navn. Medarbejderen har nemlig fået en mikrochip implanteret under huden. På chippen er lagret hans Eurobonus-identitet. Han blev derfor fornylig den første passager, som gik gennem boarding-kontrollen blot ved at løfte hånden.
SAS Lab har dog ingen planer om at rulle implantering af mikrochips ud til kunderne. Der var kun tale om et eksperiment.
“Vi gjorde det bare for at vise, at en passager kan komme gennem alle kontrollerne i en lufthavn og om bord på et fly uden at medbringe nogen enheder overhovedet,” siger Massimo Pascotto.
Tilbage i spidsen
SAS var for år tilbage helt i front med hensyn til udvikling af nye innovative løsninger. De senere år har SAS ikke været helt så langt fremme på beatet med hensyn til ny teknologi. Men det skal det nye laboratorium lave om på.
”Der bliver hele tiden indført ny teknologi med nye muligheder. SAS skal ikke bare følge disse nye trends; vi skal også gå i spidsen med nye forretningsmodeller og med at genopfinde fremtiden inden for transport. Det vil føre SAS tilbage i spidsen for innovation,” siger Massimo Pascotto til Scandinavian Traveler.