SAS kunne i går offentliggøre trafiktallene for august måned. Selskabet transporterede færre passagerer end i katastrofeåret 2003.
Luftfartens værste år i nyere tid var ubetinget 2003. Efterdønningerne fra 11/9 samt SARS-krisen ramte luftfartsselskaberne hårdt.
Men 2009 ser ud til at blive endnu værre – i hvertfald for SAS. I august måned transporterede SAS Scandinavian Airlines 1,761 mio. passagerer, hvilket var knapt 17 % færre end samme måned året før.
Men i forhold til 2003 var resultatet også lidt svagere. I august måned 2003 var der således 1,768 mio. passagerer ombord på SAS-flyene. Man skal derfor helt tilbage til årtusindeskiftet for at finde passagertal i august, der er lavere end i dag.
Det erdog glædeligt, at SAS har fået en bedre kapacitetsudnyttelse. Der blev skåret knapt 22 % i den udbudte kapacitet i august måned, mens antallet af solgte sædekilometer kun faldt med lidt mere end 18 %. Det betyder, at den såkaldte kabinefaktor steg med 3,5 %.
Men selvom der er flere passagerer i hvert SAS-fly, der går på vingerne er billetpriserne under pres. Ledelsen forventer, at “yielden“ – den gennemsnitlige indtægt pr solgt sædekilometer – falder yderligere i august og de kommendemåneder frem.
Derfor er der ingen udsigt til en umiddelbar bedring for det kriseramte skandinaviske luftfartsselskab.