SAS Airbus A321-200 med plads til 198 passagerer.

SAS vender tilbage til Barcelona

SAS begynder til vinter igen at flyve til Barcelona fra København. En rute, der kan være blandt Ryanairs næste fra CPH.

SAS har de senere år trukket sig helt eller reduceret sin tilstedeværelse på nogle af de ruter mellem Skandinavien og Sydeuropa, hvor konkurrencen fra selskaber som Norwegian, easyJet, Ryanair og Vueling har været størst. I stedet vælger selskabet ofte at bruge kræfterne på ruter, hvor konkurrencen er mindre og hvor der er flere forretningsrejsende. Mest markant med Madrid, som selskabet slet ikke flyver til længere.

Et andet eksempel er Barcelona, hvor det spanske lavprisselskab Vueling dominerer ruten fra København med Norwegian i haserne. Mens Vueling flyver op til to gange dagligt, så har SAS kun fløjet to gange om ugen mellem Barcelona og København i sommerhøjsæsonen og betjener ikke ruten i øjeblikket.

Sætter ind med punktangreb
Det skandinaviske flyselskab har dog ikke helt mistet ævred og er ikke bange for at sætte ind med punktangreb der, hvor efterspørgslen sandsynligvis er størst. Derfor vender SAS nu tilbage til Barcelona-ruten i den kommende vinter. SAS starter forsigtigt ud den 26. september med en flyvning hver lørdag frem til 24. oktober. Herefter vil SAS flyve fra København til Barcelona to gange om ugen frem til den 22. november. Så holder man pause frem til midten af december, hvor der flyves frem til starten af 2016.

Herefter tager ruten en pause mere frem til midten af februar, hvor SAS-flyene er klar til at flyve mod Barcelona i perioden omkring skolernes vinterferie. Og herefter fortsætter ruten med to ugentlige flyvninger henover foråret.

Barcelona El Prat-lufthavnen, som både SAS, Norwegian og Vueling benytter, er også base for Ryanair. En rute til Barcelona kan derfor meget vel tænkes at være en af de næste ruter, som Ryanair annoncerer fra København.

Lavthængende frugter
Desuden indsætter SAS i den kommende vinter særlige jule- og nytårsafgange mellem København og Alicante. Der vil blive fløjet til den sydspanske by lørdag den 19. og 26. december og 2. januar, onsdag den 23. og 30. december samt søndag den 3. og mandag den 4. januar.

Planerne for Barcelona-ruten og for Alicante-ruten er gode eksempler på hvordan SAS ikke går ind og konkurrerer i en længere periode, men melder sig på banen, når efterspørgslen er størst og frugterne hænger lavest.