SAS: Vi kan stå inde for Omni Air

SAS mener, at et fly fra Omni Air leverede et fint produkt som reserve på langdistanceruterne gennem flere måneder.

Fra midten af juni til midten af august og gennem flere uger i oktober kunne passagerer, der rejste på SAS’ langdistanceruter, risikere at gå ombord på et ældre Boeing 767-fly fra amerikanske Omni Air. Et fly, der indvendigt var milevidt fra det man finder i SAS’ egen flåde af langdistance-fly.

For at få trafikprogrammet til at hænge sammen havde SAS hyret Omni Air-flyet ind til at agere back up-fly, ligesom flyet i en længere periode fast fløj aftenafgangene fra København til New York og i oktober tog sig af torsdags- og fredagsflyvningerne til Washington D.C. Det betød, at SAS ikke var tvunget til at aflyse så mange afgange som man ville have været, hvis man ikke havde haft Omni Air-flyet i baghånden. Til gengæld måtte passagererne finde sig i en helt anden standard end de havde været vant til.

For det første var der blot to klasser, henholdsvis Business og Go (Economy). Det vil sige, at ”mellemklassen” SAS Plus manglede. En klasse der tidligere gik under navnet Economy Plus og var populær blandt de prisbevidste erhvervsfolk og rejseindkøbere.Herudover var Business Class-produktet anderledes end på SAS’ egne Airbus A330/340-fly. Sæderne kunne blot lænes tilbage i en vinkel på 140 grader, mens SAS i dag tilbyder 170-grader flatbeds. Der var ingen individuelle underholdningssystemer ombord, hvorfor film skulle ses på store skærme. Herudover var der heller ingen Galley-buffet til rådighed.

Under al kritik
CHECK-IN.dk har talt med flere SAS-passagerer, som jævnligt har fløjet med Omni Air-flyet på ruterne fra København til New York og Washington D.C. Her er der bred enighed om, at Omni Air-flyet var under al kritik. Og det var ikke blot manglen på en ”mellemklasse”, der sender flere af passagererne op i det røde felt når talen falder på det amerikanske Boeing 767-fly. Også en forældet business class får mundvigene til at hænge ned ad hos de hyppigt rejsende. Flere Eurobonus Guld- og Pandion-kortholdere har da også klaget deres nød direkte til SAS.

SAS mener dog godt de kan forsvare igennem flere måneder at have budt kunderne Omni Air-flyet.

”Vi mener det leverede et produkt, som vi kunne stå inde for,” fastslår Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS, over for CHECK-IN.dk.

”Men det ville være forkert at sige, at der ikke var nogle passagerer der blev skuffet, hvis de havde regnet med at flyve på SAS Plus. Og skuffede over at de ikke mødte ”SAS DNA’et” i form af vores personale og vores servicekoncept,” siger pressechefen.