SAS: Vi vil fortsat skulle reducere omkostningerne

Selvom SAS en gang for alle har sænket hele omkostningsniveauet, vil konkurrencen i markedet skabe et vedvarende pres på at reducere omkostningerne.

Spareplaner har været en del af hverdagen hos SAS igennem de seneste 10 år. Men hver gang en spareplan var implementeret, blev den afløst af endnu en, idet markedet i mellemtiden havde flyttet sig, så yderligere tiltag var nødvendige for at bevare konkurrencekraften.

Dermed har SAS hele tiden været bagud i arbejdet med at skabe et konkurrencedygtigt omkostningsniveau for virksomheden generelt. Med resulaterne af de nylige forhandlinger med piloter og kabinepersonale samt effektiviseringerne i 4XNG-strategiplanen får SAS en gang for alle sænket omkostningsniveauet.

Men det betyder dog ikke, at der ikke vil komme flere besparelser i SAS. Men SAS har fået et andet udgangspunkt samt den nødvendige omkostningsplatform for at kunne agere mere effektivt og fleksibelt i markedet.

“Vi skal følge yieldens udvikling og til stadighed være konkurrencedygtige. Sålænge der stadig er pres på billetpriserne, så vil der være et vedvarende pres på at reducere omkostningerne,“siger koncerndriftsdirektør Flemming Jensen fra SAS.

Omkostningsniveau på linje med lavprisflyselskaber
SAS-direktøren peger på, at SAS kommer til at følge udviklingen fra netværksselskaberne i USA. Her har de store netværksselskaber fået reduceret omkostningerne betydeligt, således at det er lykkedes at sætte en prop i hullet overfor de indtrængende lavprisflyselskaber, der hidtil havde taget store markedsandele.

“Vi har fået et omkostningsniveau, der begynder at være sammenligneligt med lavserviceselskaberne. Det vil man opdage, når man holder de enkelte omkostningselementer op imod hinanden på sammenlignelige strækninger og med sammenlignelige fly,“ forklarer Flemming Jensen.

På den største del af rutenettet, hvilket blandt andet omfatter de norske indenrigsruter samt Europa-ruterne fra København, er det lavprisflyselskaberne, der er de største konkurrenter til SAS. Her nævner SAS-direktøren specifikt Norweigan, easyJet og Airberlin.

Flemming Jensen omtaler i øvrigt konsekvent disse selskaber som “lavserviceselskaber“. Hertil siger han: “Det er ikke kun den type selskaber, der kan tilbyde billige billetter. Det er derimod produktet, der gør forskellen.“

Forsigtighed med benchmarks
SAS-direktøren medgiver, at det er relevant at sammenligne enhedsomkostninger, når man skal vurdere konkurrenceevnen, men Flemming Jensen påpeger dog, at enhedsomkostningerne kun fortæller en del af historien, da enhedsindtægterne typiske vil være højere på de mindre fly, som SAS eksempelvis benytter på indenrigs- og regionale ruter.

“Benchmarks skal man være forsigtige med. Vi har defineret, hvad der er en nødvendig omkostningsplatform og har set på vores største konkurrenter og vurderet deres omkostningsniveau. Der er andet og mere end overenskomster. Vi er på vej til at opnå øget fleksibilitet gennem outsourcing, og ved at centralisere administrationen kan vi agere anderledes og bliver lidt hurtigere på fødderne.“

SAS vil derfor fremadrettet være på samme niveau som konkurrenterne, når man sammenligner de enkelte omkostningselementer. Dog vil omkostninger til fullservice-produkter som FastTrack, EuroBonus og andre tilsvarende elementerpåvirke enhedsomkostningerne, hvilket da også er acceptabelt for SAS.

“Kunderne vil gerne betale for disse ekstra ydelser, men de er ikke villige til at betale for ti ansatte mere i administrationen,“ konkluderer koncerndriftsdirektør Flemming Jensen.