SAS-fly i Gazipasa Lufthavn nær Alanya. (Arkivfoto)

SAS: Vi vil holde fast i chartermarkedet

Selvom SAS satser kraftigt på egne fritidsruter i sommermånederne, har selskabet stadig en ambition om at holde fast i chartertrafikken, der på fem år samlet er faldet med 17 procent hos det skandinaviske flyselskab.

Selvom SAS hos de fleste rejsende i Skandinaviener mest kendt for sit ruteprodukt, har mange danskere gennem tiden oplevet at flyve med SAS på en charterrejse. Tidligere var Star Tour en af selskabets store kunder, og i dag er Kuoni-selskabet Apollo en af de største SAS-samarbejdspartnere i chartertrafikken sammen med Ving og Fritidsresor.

Da SAS i slutningen af november måned offentliggjorde ikke færre end 45 nye ruter i 2013, kunne man forledes til at tro, at selskabet ønskede at reducere den udbudte kapacitet til charterflyvninger. Især fordi mange af de nye ruter skal opereres i korte perioder i højsæsonen, hvor charterarrangørerne traditionelt også efterspørger kapacitet fra SAS og andre ruteflyselskaber.

Det afvises dog af SAS, der forventer at fastholde sine aktiviteter på chartermarkedet.

“Den generelle vurdering er, at chartermarkedet på kort sigt kommer til at være stabilt. SAS har en ambition om atfastholde positionen som markedsledende eksternt flyselskab på chartermarkedet,“ siger Annelie Nässén, der er VP Global Agent Sales hos SAS.

Tilbagegang i chartertrafik
Ser man på udviklingen indenfor chartersegmentet, er der alligevel noget der tyder på en tilbagegang.

I 2007 havde SAS i alt 1.415.000 charterpassagerer, og dette tal er reduceret til 1.169.000 i 12-måneders perioden fra november 2011 til oktober 2012. En nedgang på omkring 17 procent, mens antallet af rutepassagerer i samme periode har været uændret.

“Passagerfaldet virker stort, men set over de seneste par år, er det dog ikke en så kraftig tilbagegang. I oktober måned i år var der 30 procent færre charterpassagerer, da der kun var fire weekender i måneden mod fem sidste år, ligesom flere charterserier sluttede tidligere end sædvanligt,“ forklarer Annelie Nässén.

SAS har tidligere anvendt MD80-flyene til chartertrafik i sommermånederne, mens andre fly af samme type blev sat på jorden, idet de ikke var rentable af operere til fritidsdestinationer. I løbet af 2013 og i begyndelsen af 2014 bliver MD-flyene udfaset og erstattet med Airbus A320-fly på basen i København.

Det betyder, at SAS kan blive mere konkurrencedygtig på charterproduktet, ligesom der også har åbnet sig andre muligheder på charterområdet. Det finske datterselskab Blue1 blev i efteråret omdannet til produktionsselskab for SAS og andre eksterne aktører. Således skal Boeing 717-flyene også indsættes i charterproduktion.

“Boeing 717-flyene kan dog ikke direkte erstatte de udfasede MD-fly, men de vil fremover kunne komplementere vort traditionelle charterprodukt,“ fastslår Annelie Nässen, der er globalt ansvarlig for salg af rute- og chartertrafik hos SAS gennem rejsebureauer og rejsearrangører.