På det vikarfly i langdistanceflåden, som SAS har indlejet for en seksårig periode, har der tidligere ikke været SAS Plus-sæder. Det kommer der nu med sæder, der er blevet tilovers fra andre fly.
SAS har valgt at forbarme sig over det Airbus A340-300 langdistancefly, som selskabet har indlejet i en seksårig periode som vikar for selskabets andre indtil videre 13 langdistancefly. Oprindeligt var det ikke meningen, at flyet, der er registreret LN-RKP, skulle have været omfattet af den kabinerenovering, som SAS i øjeblikket er i fuld gang med at gennemføre på sine Airbus A330 og A340-fly.
Men nu får LN-RKP alligevel et lille “facelift“. I løbet af første kvartal 2016 får flyet nemlig installeret den SAS Plus-kabine, som den, modsat alle de andre langdistancefly, ikke har i dag. LN-RKP er i dag kun udstyret med Business og SAS GO og ikke premium economy-produktet SAS Plus, der ellers tiltaler blandt andet virksomheder med strikse rejsepolitikker.
SAS tager nogle af de Plus-sæder, som er blevet taget ud af de andre fly, og installerer i LN-RKP. Stolene får desuden nyt betræk magen til det Plus-sæderne har i de nye kabiner. Dermed får flyet også 2-3-2 sædeopstillingen på SAS Plus. Sædeafstanden bliver mellem 38 og 40 tommer.
Ikke tv-skærme i ryggen
På ét punkt kommer Plus-kabinen i LN-RKP dog til at adskille sig fra Plus-kabinerne i de andre langdistancefly. Plus-sæderne på flyet får nemlig ikke tv-skærme i stoleryggene. I stedet vil passagererne på SAS Plus få udleveret iPads med film og serier. En løsning som man også finder på det særlige Boeing 737-700 fly fra schweiziske PrivatAir, som i øjeblikket betjener SAS’ aftenrute fra København til New York.
SAS’ oprindelige fire Airbus A330-300 fly samt de to nye Airbus A330-300Enhanced fly har de nye kabiner. Et af SAS’ syv faste Airbus A340-300 fly har fået ny kabine og et andet fly er ved at få det i Schweiz. Alle SAS’ langdistancefly vil ved udgangen af første halvår 2016 have de nye langdistancekabiner – altså lige bortset fra LN-RKP og PrivatAir-flyet.