Airbus A321-200 fra SAS.

SAS vil etablere ‘nationale’ enhedsflåder

SAS-koncernen iværksætter en længe ventet flådefornyelse. De gamle MD80 og Boeing 737 Classic fly udfases mens selskabet i første omgang leaser fem nye Boeing 737-800 NG. Samtidig har SAS indgået en hensigtserklæring om at lease yderligere 12 Boeing 737-700 til baserne i Oslo og Stockholm. I København skal Airbus A320 derimod være fremtidens kort- og mellemdistancefly.

Der har fra mange sider været kritik af SAS for ikke at forsøge at skabe en enhedsflåde. Nu tyder meget på, at den hårdt prøvede skandinaviske luftfartskoncern delvist imødekommer den kritik.

I hvert fald har selskabet valgt at satse på Boeing 737 i Oslo og Stockholm, mens København bliver base for CRJ900, Airbus 320-familien med varianterne A319 og A321samt langdistanceflyene, der i øjeblikket omfatter A330 og A340.

Boeing i Stockholm og Oslo

Ifølge SAS udfases de gamle MD80 og Boeing 737 Classic fra baserne i Stockholm og Oslo, hvor SAS i dag har 87 kortdistancefly fordelt på 67 Boeing 737NG, 11 Boeing 737 Classic og endelig 9 styk MD80. Med gårsdagens beslutning udfases Boeing 737 Classic og MD80-flyene.

For at opretholde kapaciteten har selskabet indgået en leasingaftale om fem nye Boeing 737-800 NG fra det amerikanske leasingselskab GECAS som erstatning.

Samtidig har SAS indgået en såkaldt MoU (Memorandum of Understanding, red.), der er en slags hensigtserklæring med GECAS om at lease yderligere 12 Boeing 737- 700 fly.

Airbus i København

Det sidste element i selskabets skandinaviske strategi er København, hvor man udfaser de gamle MD80 og erstatter dem med Airbus A320. Denne flådefornyelse starter i 2012 og ventes færdiggjort i 2016.

I dag opererer SAS 29 kortdistancefly i København med 12 Airbus-fly, henholdsvis A319 og A321 og 17 MD80-fly.

Den længe ventede flådefornyelse giver om ikke enhedsflåde, så dog en konsolidering af selskabets flåde på færre flytyper. Man kan måske sige, at SAS er på vej mod en enhedsflåde på nationalt plan, men ikke som fællesskandinavisk selskab.

“Vi er meget tilfredse med, at vi nu kan fortsætte processen med vores flådefornyelse. Det vil reducere kompleksiteten og forbedre vores miljømæssige performance,“ siger koncernchef Rickard Gustafson fra SAS i en kommentar.

Hos medarbejderne i SAS er der uenighed om, hvorvidt man skal forfølge en Boeing-strategi eller Airbus-strategi til kort- og mellemdistanceruterne. Interne undersøgelser i SAS har vist, at sygefraværet i cockpit og kabine er markant højere på Boeing 737-flyene end i Airbus A320. Det begrundes i et bedre arbejdsmiljø i Airbus A320-flyene.

Men spørgsmålet om Airbus eller Boeing handler også om driftsøkonomi. Listeprisen på en Airbus A320 er angiveligt lavere end en Boeing 737NG, men til gengæld hævdes Boeing-flyet at være mere økonomisk i drift.

Med tre forskellige hubs i Stockholm, Oslo og København har det været vanskeligt at skabe en decideret enhedsflåde for SAS, men dagens beslutning er et skridt i retningen af en mere konkurrencedygtig omkostningsplatform.

Samtidig noterer SAS i pressemeddelelsen, at indgåelsen af de nævnte leasingaftaler betyder, at man i 2011 kun vil foretage en begrænset investering i fly målt på CAPEX, der udtrykker investeringer i anlægsaktiver. De indgåede leasingaftaler er dermed også et udtryk for selskabets manglende kapitalstyrke, hvor gentagne aktieudvidelser er blevet anvendt til at dække underskud og ikke til fremadrettede investeringer.