SAS vil forsvare sine billetpriser

Der er i løbet af efteråret kommet 10 procent flere flysæder til salg i det nordiske marked. Det presser især SAS, der dog hellere vil flyve med halvtomme fly, end at sætte priserne ned.

I november måned var der 56.000 færre passagerer ombord i SAS-ruteflyene i forhold til samme måned sidste år Lige knapt 2,1 mio. passagerer betød en tilbagegang på to procent, trods en øget produktion på 2,6 procent. Det kostede da også på belægningen, der faldt med tre procentpoint til 66,1 procent.

Belægningsprocenten er den laveste i en november måned siden 2008, hvor finanskrisen ramte med fuld kraft i løbet af efteråret og sendte belægningen ned på 65,8 procent. Man skal helt tilbage til 2004 for at finde tilsvarende svage måneder for SAS.

Det skandinaviske flyselskab er blevet ramt af en samlet kapacitetsøgning i det nordiske marked på 10 procent. Det er med til at presse priserne, men SAS har valgt stædigt at holde fast i prisniveauet, hvilket naturligvis koster passagerer og kan aflæses i væksten.

“Under disse markedsforhold har vi valgt at forsvare vores yield og kan konstatere, at vores indsats for at effektivere den operative platform forbedrer vores konkurrencekraft,“ siger koncernchef Rickard Gustafson i en pressemeddelelse.

Tvunget til at levere resultater
Hos Sydbank er chefanalytiker Jacob Pedersen ikke imponeret og fastholder sin “sælg“ anbefaling.

“Trafiktallene fra SAS er overordnet lidt svagere, end vi havde forventet, og de understreger, at SAS får en væsentlig sværere start på det nye regnskabsår, end på det netop afsluttede,“ skriver Jacob Pedersen i en aktiekommentar.

Netop den svage start på det nye regnskabsår skaber usikkerhed om, hvad der kan forventes af SAS. Hos Sydbank hæfter man sig ved, at væksten er blevet til tilbagegang, mens belægningen og yielden er faldende.

“Dermed er der lagt op til, at indtjeningsfremgangen i 2013/14 bliver væsentligt mindre end omkostningsbesparelsen på 1,2 mia. svenske kroner, der er planlagt for dette regnskabsår,“ påpeger chefanalytikeren.

At situationen kan gå hen at blive mere alvor for SAS end først antaget understreges også af koncernchefens kommentarer til trafiktallene.

“Markedssituationen viser, at det er helt nødvendigt, at vi fortsætter med at levere på vores omstruktureringsprogram,“ siger Rickard Gustafson.

Med denne udtalelse kunne der drages en tolkning i retning af, at det vil være nødvendigt at reducere omkostningerne yderligere, såfremt de planlagte forudsætninger i 4XNG-planen ikke kan opfyldes fuldt ud.

SAS-aktien faldt på Københavns Fondsbørs med 4,03 procent til kurs 14,30 ovenpå offentliggørelsen af trafiktallene for november måned. Det barberede samtidig omkring 200 mio. kroner af den samlet markedsværdi, der nu ligger på 4,7 mia. kroner.