(Foto: Air France)

SAS vil genåbne rute til Shanghai

Den Lille Havfrue tager i år på en lang rejse til verdensudstillingen i Shanghai. Noget kunne tyde på, at nationalklenodiet måske kan flyve tilbage til Danmark med SAS på en direkte rute fra den kinesiske millionby.

I april måned 2007 lukkede SAS flyruten mellem København og Shanghai til stor fortrydelse for den del af erhvervslivet, der var afhængig af den direkte flyforbindelse mellem København og den kinesiske millionby.

Sidenhen gjorde China Eastern Airlines et forsøge på at genetablere ruten i vinteren 2008/09 ved at forlænge ruten mellem Shanghai og Frankfurt til København et par dage om ugen. Men efter få måneder trak det kinesiske selskab sig ud igen.

Nu tyder noget på, at SAS har konkrete planer om at genoplive ruten. I marts-udgaven af CAAC News, der udgives af de officielle kinesiske luftfartsmyndigheder udtaler Lars Olofsson, General Manager, China, Korea & Mongolia hos SAS, at han forventer ruten genåbnet.

“Vi planlægger at genåbne Shanghai-ruten i år. Men sker det ikke i år, vil det senest ske næste år. Det endeligestarttidspunkt vil afhænge af efterspørgslen i markedet,“ siger Lars Olofsson til CAAC News.

Lars Olofsson understreger, at det ville være ideelt at genåbne til WorldExpo i Shanghai, der afvikles fra 1. maj til 31. oktober 2010. Mennævner i samme åndedrag, atder skal være et langsigtet behov, idet SAS ikke ønsker at tage en unødig risiko ved at åbne på det forkerte tidspunkt.

Forberedelserne til en eventuel genåbning af Shanghai-ruten er ellers lagt godt til rette. Under verdensudstillingen vilnationalklenodiet Den Lille Havfrue være et trækplaster for de mange besøgende, idet Københavns Borgerrepræsentation sidste år besluttede at lade havfruen pryde den danske pavillion på udstillingen.

Herudover har Københavns Lufthavn sammen med bl.a. VisitDenmark, Københavns Kommune og Region Hovedstaden oprettet ruteudviklingsfonden “Copenhagen Connected“, der med et kapital på 200 mio. bl.a. skal forsøge at tiltrække op til 10 nye interkontinentale ruter til København. Så en genåbning af Shanghai-ruten ligger ligeså meget til højrebenet, som et salg af SAS til Lufthansa vil gøre.

Hvis ruten bliver en realitet vil det være godt nyt til de mere end 20 danske virksomheder, der har produktion i Shanghai-området, bl.a. AVK Valves, BB Electronics, Dantrafo, Desmi, Danfoss, Danisco, Dantherm, DISA, Flexa, Grundfos, GPV, Heco, Hempel, Logstor, Nilfisk, Novozymes, NKT, Rosti, Schroeder Plast, Sonion, Thermoking og Vestas Aircoil.