SAS vil øge indtægter fra tillægsprodukter

Billetindtægterne er under et fortsat hårdt pres i SAS. Derfor vil SAS ansætte en Ancillary Services Innovator, der skal udvikle nye indtægtsstrømme udover selve billetindtægten.

Kært barn har mange navne. Også indenfor luftfarten. Nogle kaldet det gebyrer, mens andre kalder det tillægsydelser. I sidste ende er der tale om Ancillary Services, som udgør en stigende del af indtægterne hos flyselskaberne. Især lavprisflyselskaberne er afhængig af de supplerende indtægtsstrømme, hvor selve flybillettens pris i visse tilfælde udgør den mindste del af den samlede pris for en flyrejse.

SAS har nu også fået øjnene op for de store indtægtsmuligheder i Ancillary Services. Derfor søger det skandinaviske flyselskab i øjeblikket efter en Ancillary Services Innovator, der skal være nøglepersonen i at udvikle forretningsområdet og styrke indtægterne.

En øget fokusering på tillægsprodukter er en del af den nye 4Excellence-strategi, og i dag definerer SAS fire områder, der er en del af Ancillary Services.

Der er først og fremmest de såkaldte Flight Related produkter, der omfatter ekstra bagage, måltider, WiFi og andre produkter relateret til underholdning eller komfort før, under og efter rejsen. Non-flight Related produkter omfatter indtægter og provision fra salg af hotelovernatninger, lejebiler og rejseforsikring. Ticket Related produkter omfatter de forskellige typeraf tilvalg, hvor man kan tilkøbe sig til fleksibilitet og en højere klasse, mens Advertising som det sidste af fire områder dækker indtægter fra annoncører, der ønsker at optræde som en del af et SAS-miljø.

Nødvendigt satsningsområde
Det er ikke overraskende, at SAS vælger at satse stærkere på Ancillary Services. Med afviklingen af Business Class indenfor Europa og indførelsen af de to nye servicekoncepter SAS Go og SAS Plus lægger man op til en profil, der læner sig noget kraftigere op ad lavprisflyselskabernes koncept.

Det er også nødvendigt, da SAS igennem de senere år har været udsat for et konkurrencepres, der har haft sin tydelige virkning på billetpriserne, der har en fortsat nedadgående retning.

“Med et kontinuerligt hårdt pres på billetindtægterne bliver det vigtigere at sikre nye indtægtsstrømme udover selve billetindtægten,“ skriver SAS i jobopslaget, der skal tiltrække den nye Ancillary Services Innovator.

I det forkortede regnskabsår fra januar til oktober 2010 havde SAS en samlet indtægt på 36 mia. svenske kroner. Heraf udgjorde billetindtægterne fra ruteflyvningenknapt 27 mia. svenske kroner, mens indtægter fra charter, post- og fragtflyvning samtground handling udgjorde en stor del af de resterende indtægter. Det er ikke muligt præcist at opgøre Ancillary Services udfra den nuværende indtægtsspecifikation i regnskabet.