Den nordjyske charterarrangør SunCharter har indgået en aftale med SAS til et trecifret millionbeløb om charterflyvninger i sommeren 2016 fra Aalborg Lufthavn.
SunCharter benytter i den igangværende 2015-sommersæson Jet Time og airBaltic til at flyve sine gæster til seks destinationer i Grækenland og Tyrkiet fra Aalborg Lufthavn. Men sådan bliver det ikke næste år. Her vil SAS være ene om at transportere SunCharters gæster sydpå, ligesom selskabet skal gøre det i vintersæsonen 2015/2016.
SunCharter forventer, at sælge 40.000 rejser fra Nordjylland i 2016.
Bedre brand blandt de ældre
At danske Jet Time og lettiske airBaltic skiftes ud med skandinaviske SAS handler blandt andet om det brand SAS har og om hvilket sprog piloter og kabinebesætning taler. Mange især ældre chartergæster foretrækker, at personalet kan tale dansk. Det kan de ikke hos airBaltic. Men det kan de ofte hos SAS og Jet Time.
Sandsynligheden for at møde dansktalende personale hos det danske flyselskab Jet Time er faktisk formentlig større end hos det fællesskandinaviske SAS. Så i sidste har omdømme også spillet ind.
”Der er også dansk personale ved Jettime. Men vi mener SAS er et bedre brand end Jettime – specielt blandt de ældre. Pris og brand skal holdes op mod hinanden. Vi har en billigere pris fra en anden charterudbyder af fly, men vi valgte SAS, da vi mener, de er pengene værd,” understreger Søren Kjellerup, direktør for SunCharter, der har sit salgskontor i Aalborg Lufthavn.
Han peger desuden på, at SAS anvender rutefly, der typisk har 30 – 32 tommers benplads. Jet Times chartermaskiner tilbyder omkring 29 tommer benplads. Ved at vælge SAS er SunCharter altså også i stand til at hæve komforten for gæsterne.
SunCharter vil ikke nærmere ind på størrelsen af kontrakten med SAS udover, at der er tale om trecifret millionbeløb.