Bristell B23 Energic-fly fra BRM Aero. (Foto: H55 | BRM Aero | PR)

Tjekkisk elfly rammer det danske marked i 2025

Fra næste år vil Elfly Group markedsføre et elfly, der allerede er blevet certificeret af EASA. Selskabet vil koncentrere sig om at sælge flyet til kunder i Danmark, Norge og Sverige.

Den norske flyproducent Elfly Group er i færd med at udvikle et elfly. Det bærer navnet Noemi, hvilket er en sammentrækning af ’no emissions’ (ingen udledninger, red.), og det er tidligere blevet meldt ud, at man håber at have en kommerciel udgave af flyet i luften i 2030.

Det tyder dog ikke på, at Elfly Group kun vil være beskæftiget med det nye fly indtil da. Selskabet har nemlig netop underskrevet et forståelsespapir – Memorandum of Understanding – med H55, som er en schweizisk virksomhed, der udvikler elektriske fremdriftssystemer og batteriløsninger til fly.

Har rettet øjnene mod flyveskoler
Aftalen går ud på, at den norske producent køber tre og tegner option på to udgaver af elflyet Bristell B23 Energic. Det er udviklet af flyproducenten BRM Aero fra Tjekkiet sammen med H55. Det oplyses, at det er det første fuldt ud elektriske fly, der er blevet tildelt en EASA CS-23-certificering.

Meningen er, at Elfly Group vil fungere som distributør for Bristell B23 Energic-flyene på det nordiske marked, hvor man regner med at markedsføre dem i Danmark, Norge og Sverige. Den indsats påbegyndes allerede i løbet af det kommende år.

Flytypen har to sæder og kan være i luften i omkring en time. Det gør den oplagt til blandt andet flyveskoler og pilotuddannelser, mener Elfly Group, der til trods for de tre købte fly først leveres i 2026, allerede næste år vil fremvise flyet på forskellige skoler på tværs af det nordiske marked.

Vil arbejde sammen på flere områder
Den netop indgåede aftale markerer desuden starten på et strategisk partnerskab mellem H55, Elfly Group og BRM Aero.

Udover at man vil have Bristell B23 Energic ind på markedet i Norden, skal samarbejdet også munde ud i en generel markedsføringsindsats af elfly, uddannelse af flyteknikere i den nødvendige vedligeholdelse samt etablering af leasing-program for at udbrede flyene blandt flyveskoler og private.

I tillæg hertil vil Elfly Group også få adgang til nye såkaldte eksperimentelle flytyper, inden de er klar til at blive certificeret.

Betegner Norden som ideel
Ifølge Eric Lithun, der er administrerende direktør for Elfly Group, vil det nye samarbejde gøre selskabet i stand til at bidrage til branchens grønne omstilling.

“Partnerskabet her repræsenterer et afgørende skridt mod at få reduceret det aftryk, som CO2 og støj fra luftfarten sætter. Sammen med vores nye partnere H55 og BRM Aero sigter vi mod at forvandle regional luftmobilitet i Norden og introducere renere og mere effektive løsninger til markedet.”

BRM Aero anser det nordiske marked som en ”lovende mulighed” for flytypen, og den betragtning er H55’s koncernchef Martin Larose enig i.

”Med aftale dannes der præcedens for elektrisk luftfart både i og uden for Europa. Det store engagement i bæredygtighed, som man finder i Norden, gør området til den ideelle lanceringsplatform for klimavenlige løsninger til luftfarten.”


Relaterede artikler:

Brint- og elfly kan tegne sig for 68 procent i Europa

Elfly Group flytter ind i hangar i Oslo–lufthavn

Rapport: 20 nordiske ruter vil være ideelle for elfly