En Boeing 787-8 Dreamliner fra American Airlines. Foto: Masakatsu Ukon

Seks amerikanske flyselskaber skal deltage i evakuering

Det amerikanske militær henter hjælp hos en række af de store amerikanske flyselskaber, der skal stille med 18 fly, som skal hjælpe med evakueringen fra Afghanistan.

Kapaciteten er ikke stor nok hos det amerikanske militær til, at det alene kan transportere tusindvis af amerikanere og afghanere ud af Kabul og videre ud i verden.

Derfor har den amerikanske forsvarsminister pålagt en række amerikanske flyselskaber at stille kapacitet til rådighed.

Gennem en særlig forordning, Civil Reserve Air Fleet (CRAF), er seks amerikanske flyselskaber blevet kommanderet til at stille i alt 18 langdistancefly til rådighed.

Tre fra American Airlines, Atlas Air, Delta Air Lines og Omni Air, to fra Hawaiian Airlines og fire fra United Airlines.

Flyver til nabolande
Flyselskaberne skal ikke flyve til Hamid Karzai International Airport i Kabul. De skal flyve til lufthavne i nabolandene, hvor det amerikanske militær afleverer passagererne til videre befordring.

Selvom flere af selskaberne har valgt at benytte deres langdistancefly på indenrigsflyvninger i USA, ventes det ikke, at udkommanderingen af flyene kommer til at kunne mærkes i USA. Langdistanceflyene har været mindre brugt siden foråret 2020, hvor coronaen lagde en dæmper på de transkontinentale flyvninger.

Gør det med glæde
American Airlines og Delta sagde ifølge nyhedsbureauet Reuters, at de vil begynde flyvningerne mandag og hilste sammen med andre flyselskaber opfordringen om at hjælpe militæret midt i den humanitære krise velkommen.

“American Airlines… er stolt over at opfylde sin pligt til at hjælpe det amerikanske militær med at udvide denne humanitære og diplomatiske redningsmission. Billederne fra Afghanistan er hjerteskærende,” hedder det i en erklæring fra flyselskabet.

United Airlines fløj allerede søndag fra Frankfurt-Hahn lufthavn til Al Udeid Air Base i Qatar. United Airlines har oplyst, at det vil bruge fire af sine Boeing 777-300 fly, der har plads til 350 passagerer.

Et barn af Berlin
Muligheden for, at forsvarsministeriet kan trække på kapacitet fra den civile luftfart, udspringer af krisen i Berlin sidst i 40’erne (fra 24. juni 1948 til 12. maj 1949), hvor de allierede gennem en luftbro i næsten et år holdt to millioner indbyggere i Vestberlin i live, da Sovjetunionen havde lagt en jernring om byen.

Efterfølgende blev det aftalt, at Forsvarsministeriet gennem CRAF kan trække på de civile fly, når der er behov for det.

Det har der været to gange siden. CRAF blev benyttet under Operations Desert Storm (fra august 1990 til maj 1991) og igen under Operation Iraqi Freedom (fra februar 2002 til juni 2003).

 

Relaterede artikler:

Tredje SAS-fly til Islamabad

DAT-evakueringsfly hjem til fodboldcharter

Flyselskaber undgår at overflyve Afghanistan