Arlanda-lufthavnen ved Stockholm får i løbet af 2013 ikke færre end seks nye interkontinentale flyruter. Det er noget mere end i Københavns Lufthavn, der har udsigt til to nye ruter.
Stockholm Arlanda-lufthavnen har igennem de senere år stået i skyggen af Københavns Lufthavn i Kastrup, der har formået at tiltække et betydeligt antal interkontinentale ruter.
En interkontinental rute defineres i denne forbindelse som en flyrejse på minumum fem timer varighed til et andet kontinent.
Mange har den klare opfattelse af, at Københavns Lufthavn er ledende i den interkontinentale trafik fra Skandinavien på grund af de mange oversøiske SAS-ruter, der udgår fra lufthavnen. Kigger man det hele lidt efter i sømmene, er det tydeligt at Arlanda-lufthavnen ved Stockholm er ved at komme godt med.
Således åbner i løbet af 2013 i alt seks nye interkontinentale ruter fra Arlanda-lufthavnen. Norwegian står bag tre nye ruter til Bangkok. New York og Fort Lauderdale. Årets største rutenyhed er dog Emirates, der fra begyndelsen af september vil flyve dagligt til Dubai. Herudover er der også nye ruter, når SAS i juni åbner til Tel Aviv, mens Iran Aseman Airlines har valgt Stockholm som første europæiske destination fra Teheran.
I alt er der sammenlagt 90 ugentlige internationale frekvenser fra Arlanda-lufthavnen i løbet af sommertrafikprogrammet 2013 samt i det kommende vintertrafikprogram, der rækker ind i 2014.
Internkontinentale ruter Stockholm-Arlanda S13 – W13/14
(ugentlige frekvenser)
Lufthavn | Flyselskab | Frekvenser | Periode |
Addis Ababa via Kairo | Ethiopian Airlines | 7 | |
Bangkok | Norwegian | 3 | 20JUN13 |
Bangkok | Thai Airways | 7 | |
Beijing | Air China | 7 | |
Beirut | Hermes Airlines | 1 | SÆSON |
Chicago | SAS | 7 | |
Doha | Qatar Airways | 7 | |
Dubai | Emirates | 7 | 04SEP13 |
Dubai | Norwegian | 3 | SÆSON |
Erbil | Germania | 1 | SÆSON |
Erbil | Hermes Airlines | 1 | SÆSON |
Fort Lauderdale | Norwegian | 2 | 01DEC13 |
New York-JFK | Delta Air Lines | 5 | SÆSON |
New York-JFK | Norwegian | 3 | 31MAJ13 |
New York-EWR | SAS | 7 | |
New York-EWR | United | 7 | |
Phuket | Thai Airways | 2 | SÆSON |
Sulaymaniyah | Germania | 1 | SÆSON |
Sulaymaniyah | Hermes Airlines | 2 | SÆSON |
Teheran | Iran Air | 2 | |
Teheran | Iran Aseman Airlines | 2 | 02MAY13 |
Tel Aviv | Norwegian | 2 | |
Tel Aviv | SAS | 2 | 14JUN13 |
I alt | 90 |
Ser man på Københavns Lufthavn, der stadig er Nordens vigtigste internationale trafikknudepunkt, kommer der blot to nye ruter til i løbet af 2013. Det er først og fremmest SAS-ruten til San Francisco, der åbnede den 8. april med seks ugentlige afgange. Men Norwegians rute til Fort Lauderdale, der åbner i slutningen af november måned, er også en positiv nyhed for den danske hovedstadslufthavn.
Samlet kan Københavns Lufthavn tilbyde 115 ugentlige internationale frekvenser i sommertrafikprogrammet og det kommende vintertrafikprogram. Dermed er man stadig foran Stockholm Arlanda.
I oversigten er udeladt ruterne til Marokko og det øvrige Nordafrika, da de i denne sammenhæng ikke regnes som interkontinentale ruter. Det samme gælder ruterne til Grønland, der i denne optælling betragtes som danske indenrigsruter.
Internkontinentale ruter Københavns Lufthavn S13 – W13/14
(ugentlige frekvenser)
Lufthavn | Flyselskab | Frekvenser | Periode |
Bangkok | SAS | 4 | |
Bangkok | Thai Airways | 7 | |
Beijing | SAS | 7 | SÆSON |
Beirut | MEA | 3 | SÆSON |
Chicago | SAS | 7 | |
Doha | Qatar Airways | 7 | |
Dubai | Emirates | 7 | |
Dubai | Norwegian | 1 | SÆSON |
Fort Lauderdale | Norwegian | 2 | 29NOV13 |
Islamabad | PIA | 1 | |
Kairo | Egyptair | 5 | |
Lahore | PIA | 1 | |
New York-JFK | Delta Air Lines | 7 | SÆSON |
New York-EWR | SAS | 11 | |
San Francisco | SAS | 6 | 08APR13 |
Shanghai | SAS | 5 | |
Singapore | Singapore Airlines | 5 | |
Phuket | Thai Airways | 2 | |
Teheran | Iran Air | 1 | |
Tel Aviv | SAS | 4 | |
Tokyo-Narita | SAS | 7 | |
Toronto | Air Canada | 7 | |
Washington D.C. | SAS | 7 | |
I alt | 115 |
CPH føler sig ikke presset
På trods af de stigende aktiviteter i den svenske storlufthavn føler Københavns Lufthavn sig ikke presset.
“Hvis der er et passagerpotentiale, er det jo logisk, at der kommer long haul ruter fra regionale storlufthavne som OSL og ARN på de største og mest bæredygtige interkontinentale destinationer, og paradoksalt nok har vi nok selv været med til at opbygge det nordeuropæiske marked gennem vores succesfulde ruteudviklingsarbejde,“ siger Københavns Lufthavns pressechef Søren Hedegaard Nielsen til CHECK-IN.dk.
Pressechefen hæfter sig endvidere ved, at de fleste af de nye ruter, der igennem de senere år er komme til i Københavns Lufthavn er ruter, der ikke serviceres af andre skandinaviske lufthavne. Som eksempel nævner han Shanghai, Toronto, Kairo og San Francisco.
Men samlet set kan CPH glæde sig over det store fokus, som mange flyselskaber har fået på det nordiske marked.
“Den massive interkontinentale vækst i hele Norden beviser, at økonomien har det markant bedre her end i Sydeuropa, hvilket generelt kan være en fordel i ruteudviklingsarbejdet for os og andre nordiske lufthavne,“ mener Søren Hedegaard Nielsen.