Airbus A330-200 fra China Eastern Airlines i Stockholm Arlanda. (Foto: Swedavia | Søren Andersson)

Shanghai-rute indstilles i fem måneder

Fra den 15. januar og fem måneder frem har China Eastern Airlines indstillet ruten mellem Stockholm og Shanghai. Ruten åbnede i sommeren 2018.

Modvinden synes at fortsætte for Stockholm Arlanda-lufthavnen. Passagertallet gik i 2019 tilbage med 4,5 procent til 25,6 millioner, og lufthavnen har blandt andet mistet SAS-ruterne til Hong Kong og Los Angeles samt Norwegians langdistanceruter til USA og Thailand.

Men udfordringerne stopper tilsyneladende ikke her. Nu har China Eastern Airlines besluttet at suspendere ruten mellem Stockholm og Shanghai i fem måneder fra 15. januar til 15. juni. Det fremgår af en opdatering på airlineroute.net.

Ruten åbnede det kinesiske SkyTeam-selskab i sommeren 2018 med fire ugentlige afgange opereret af en Airbus A330-200. Allerede i den første vintersæson fra slutningen af oktober 2018 til udgangen af marts 2019 blev ruten sat på vinterpause, og forsøget med at køre hele vinteren igennem i sæsonen 2019/20 er tilsyneladende mislykket med den midlertidige lukning fra den 15. januar.

Færre interkontinentale ruter
Svensk erhvervsliv er generelt bekymret over de mange rutetilpasninger, der er foretaget i den internationale svenske hovedstadslufthavn gennem de senere år.

Det er nemlig ikke alene de to interkontinentale SAS-ruter samt Norwegian-ruterne, at Arlanda har tabt. Ruten med Delta Air Lines til New York-JFK er også forsvundet gennem de senere år, og i det igangværende vintertrafikprogram forsvandt også Thai-ruten til Phuket.

Fra sommeren 2020 flyver SAS kun interkontinentalt til Newark og Chicago fra Arlanda, hvilket suppleres af Air China til Beijing, Singapore Airlines med one-stop til Singapore, Ethiopian Airlines til Addis Ababa,  Thai Airways til Bangkok samt sæsonruterne med China Eastern Airlines til Shanghai og United Airlines til Newark.

Til gengæld får lufthavnen til foråret en ny rute til Tokyo-Haneda med ANA All Nippon Airways.

Presset af Helsinki Lufthavn
Samtidig må Arlanda i højere grad konstatere, at Helsinki Lufthavn har succes med sin ekspansive strategi, der fortsat tiltrækker nye langdistanceruter – ikke alene fra Finnair. 

Helsinki Lufthavn havde i 2019 en fremgang på 4,9 procent til 21.861.082 passagerer, mens Stockholm-Arlanda gik 4,5 procent tilbage til blot 25.642.623 passagerer. Der er således kun 3.781.541 passagerer, der adskiller de to lufthavne, og hvis udviklingen fra 2019 fortsætter, vil Arlanda været overhalet af Helsinki Lufthavn inden udgangen af 2021.

 

Relaterede artikler:

Svensk bekymring over tab af Los Angeles-rute

China Eastern vinterlukker skandinavisk Shanghai-rute

China Eastern er landet i Skandinavien