En Boeing 787-9 Dreamliner fra det chilenske flyselskab LATAM. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

Skuffelse i oneworld over LATAM-exit

LATAM forlader oneworld, efter Delta Air Lines har indgået samarbejdet med det latinamerikanske flyselskab, og det har vakt skuffelse i den store alliance.

Delta Air Lines og LATAM Airlines Group indgik torsdag et partnerskab, hvor førstnævnte køber en 20 procents andel i den chilenske luftfartskoncern.

Det nye samarbejde betyder, at LATAM forlader oneworld-alliancen, eftersom Delta Air Lines er medlem af SkyTeam-alliancen. Det får mundvigene til at hænge nedad hos oneworld, der er en af verdens tre største alliancer, og som kan fejre 20-års jubilæum i år.

”Vi er skuffede, men vi respekterer deres beslutning. De har været et værdsat langtidsmedlem i alliancen, og vi ønsker dem det bedste fremover,” skriver oneworld i en meddelelse.

”Oneworld forbliver en stærk koalition af flyselskaber med høj kvalitet. Der er sket betydelige fremskridt hos medlemsflyselskaberne, der videreudvikler deres bilaterale forhold, hvilket fremgår af den nylige lovgivningsmæssige godkendelse af samarbejdet mellem American Airlines og Qantas.”

LATAM forsætter som oneworld-medlem i en rum tid, indtil det formelle går i orden. Oneworld forsikrer, at kunderne indtil LATAMs udtrædelse fortsat vil kunne nyde godt af fordelene ved alliancens loyalitetsprogrammer.

Hårde tider for oneworld
Det er ikke første gang, LATAM vælger at forlade en alliance. Da LAN og TAM fusionerede til LATAM i 2016, forlod TAM Star Alliance-netværket, så det nye, integrerede flyselskab blev i oneworld.

Oneworld har været gennem en tumultarisk tid det seneste år. Sidste år annoncerede alliancen, at Royal Air Maroc ville blive det første afrikanske flyselskab i netværket, mens Qatar Airways flere gange har truet med at forlade alliancen.

I februar i år mødtes koncerncheferne fra de fleste af alliancens flyselskaber i London for at fejre jubilæumsåret for oneworld. Alliancen har 13 medlemmer: American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, Japan Airlines, Malaysia Airlines, Qantas, Qatar Airways, Royal Jordanian, S7 Airlines, SriLankan Airlines, Fiji Airways, Royal Air Maroc samt LATAM.

Når LATAM på et endnu uvist tidspunkt forlader oneworld, vil alliancen dermed miste sit eneste medlem fra det sydamerikanske kontinent.

Køber 20 procent af LATAM
Det nye samarbejde mellem LATAM og Delta Air Lines bygger på, at det amerikanske flyselskab køber 20 procent af LATAM. Det er en investering på 1,9 milliarder dollar (13 milliarder kroner, red.). Delta Air Lines køber sig således ind i et flyselskab, der har Qatar Airways som ejer med en 10 procents andel. Det mellemøstlige flyselskab har truet med at forlade oneworld, da blandt andet Delta Air Lines har kritiseret Qatar Airways for unfair konkurrence. Nu er de to stridende parter medejer af samme flyselskab.

Delta Air Lines og LATAM er førende flyselskaber på hvert deres kontinent, og det nye, strategiske samarbejde vil åbne op for nye vækstmuligheder for de to selskaber. Delta Air Lines, der er Nordamerikas næststørste flyselskab målt på antal passagerer, vil desuden investere 350 millioner dollar (2,4 milliarder kroner, red.) for at støtte etableringen af det strategiske samarbejde.

”Det nye partnerskab med LATAM vil samle vores førende globale brands, så vi kan levere den allerbedste service og pålidelighed for rejsende til, fra og over hele Amerika. Vores medarbejdere, kunder, ejere og lokalsamfund vil alle drage fordel af denne spændende platform for fremtidig vækst,” siger Ed Bastian, koncernchef i Delta Air Lines.

Hos LATAM ser man frem til at få udviklet partnerskabet, der dermed bliver et af de stærkeste på tværs af de to amerikanske kontinenter.

”Alliancen med Delta styrker vores selskab og forbedrer vores ledelse i Latinamerika ved at give den bedste forbindelse via vores meget stærke rutenetværk,” siger Enrique Cueto Plaza, koncernchef i LATAM.

LATAM Airlines Group har hovedkvarter i Santiago i Chile, og koncernen har datterselskaber i de sydamerikanske lande Argentina, Brasilien, Colombia, Ecuador, Paraguay og Peru.

 

Relaterede artikler:

Qatar Airways truer med at forlade oneworld

God komfort på Deltas mellemklasse

Akbar Al Baker: Luftfartsalliancer er gammeldags