Akbar Al Baker og Qatar Airways forbliver i Oneworld - indtil videre. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Akbar Al Baker: Luftfartsalliancer er gammeldags

Topchefen i Qatar Airways, Akbar Al Baker, stempler luftfartsalliancer som gammeldags og ikke fremtidsrettede. Qatar Airways vælger dog indtil videre at blive i oneworld.

(GØTEBORG) Akbar Al Baker, topchef i Qatar Airways, truede sidste år med at forlade Oneworld-alliancen. Hans misfornøjethed med alliancens samarbejde var primært rettet mod American Airlines. Det amerikanske oneworld-selskab har nemlig sammen med United og Delta, rettet skarp kritik og anklager om ulovlig statsstøtte mod de tre mellemøstlige selskaber Qatar Airways, Emirates og Etihad.

På tirsdagens pressekonference sagde Baker direkte, at der var to selskaber i Oneworld-alliancen der modarbejdede Qatar Airways. Han navngav dem ikke, men der er god grund til at tro, at det ene er alliancepartneren American Airlines, mens det andet efter al sandsynlighed er australske Qantas, der har et kommercielt samarbejde med Qatar-konkurrenten Emirates.

Charmeforladte alliancer
”De her store alliancer er en gammeldags tankegang. De var gode for 20 år siden, men de er ikke vejen frem. Der er mest navnet tilbage i disse alliancer, men charmen er ved at gå ud af dem,” udtalte Akbar Al Baker på pressemødet.  

Akbar Al Baker har større tillid til bilaterale aftaler, hvor det giver mening for selskabet.

”Jeg vil hellere lave bilaterale aftaler med partnere, der hvor det giver mening for os. Det kan være partnere vi har investeret i, eller selvstændige partnere,” uddyber Baker.

Der har i medierne været spekuleret i, om Qatar Airways har gået med planer om at starte sin egen alliance grundet konflikterne internt i oneworld. Denne teori maner Qatar-chefen i jorden.

”Vi skal ikke lave en ny alliance, men vi var parate til, at opsige vores medlemskab her til årsskiftet,” siger Baker.

Bliver i Oneworld
2019 bliver dog ikke året hvor Qatar Airways forlader Oneworld.

”Direktøren i Oneworld har talt med mig, og jeg har fremført vores bekymringer. Nu må vi se hvordan dette adresseres internt, og om det kan løses. Juridisk har vi 12 måneders opsigelse, hvis vi trækker os, og det er en aftale vi vil overholde. Og vi har ikke opsagt vores medlemskab,” understreger Baker, som også vil være med til at fejre Oneworlds 20-års jubilæum senere i år.

Men andre ord vil Qatar tidligst kunne forlade Oneworld i 2020, såfremt de interne stridigheder ikke løses.

”Oneworld vil få et enormt hul i det afrikanske og mellemøstlige marked hvis vi trækker os ud. Det er heller ingen af de andre medlemmer i oneworld, der promoverer alliancen så meget som Qatar Airways. Vi benytter logo alle steder, og selv vores 13.000 ansatte i uniform har oneworld-logo broderet. Jeg vil sige, at oneworld behøver os mere, end vi behøver dem,” pointerer Akbar Al Baker.

De tre store globale alliancer
Skyteam

  • Etableret i 2000
  • 19 medlemmer
  • Blandt andet KLM, Air France, Delta og Aeroflot
  • 730 millioner passagerer årligt
  • skyteam.com
Star Alliance

  • Etableret i 1997
  • 27 medlemmer
  • Blandt andet SAS, Lufthansa, United og Singapore Airlines
  • 728 millioner passagerer årligt
  • staralliance.com
Oneworld

  • Etableret i 1999
  • 13 medlemmer
  • Blandt andet British Airways, Qatar Airways, American Airlines og Finnair
  • 528 millioner passagerer årligt
  • oneworld.com

 

Relaterede artikler:

Qatar Airways truer med at forlade oneworld

Oneworld-alliancen får nyt medlem

Qatar Airways bliver oneworld-medlem