Slut med monopol på indenrigsflyvning i Grønland

Greenland Express og Aluu Airlines har netop fået den trafikpolitiske tilladelse til at udføre kommercielle flyvninger internt i Grønland. Dermed er der udsigt til brud på årtiers monopol.

To relativt nyetablerede virtuelle flyselskaber kan blive de første, der bryder monopolet på indenrigsflyvning i Grønland, som Air Greenland har siddet på i årtier.

Naalakkersuisut, der er Grønlands regering, har den 7. april besluttet at give en trafikpolitisk tilladelse til selskaberne Greenland Express og Aluu Airlines til at udføre kommercielle ruteflyvninger internt i Grønland.

Dermed er der udsigt, at det kan blive muligt at tilbyde såvel atlantflyvning som indenrigsflyvning i konkurrence med Air Greenland, der hidtil har domineret begge segmenter.

Grønlands regering har også besluttet at indgive et positivt høringssvar til Trafikstyrelsen om de to selskabers muligheder for at starte indenrigsflyruter i Grønland.

“Jeg har stor forventning til, at både Aluu Airlines og Greenland Express nu snarest kan planlægge, annoncere og påbegynde salg af sæder på deres kommende ruter både internt i Grønland og til og fra Grønland. Jeg har stor forventning om, at øget konkurrence i luften vil skærpe priserne til gavn for de rejsende,“ siger minister Knud Kristiansen fra Departementet for Bolig, Byggeri og Infrastruktur. Og han fortsætter:

“Jeg har ligeledes en stor forventning om, at øget sædekapacitet vil give endnu flere turister mulighed for at besøge vores storslåede land. Endelig forventer jeg, at vores landsmænd får det lettere ved at komme ud i den store verden og hjemtage idéer, erfaringer og oplevelser som kan være det grønlandske samfund til stor gavn.“

Greenland Express har forspring
Der er to selskaber, der således kan tage handsken op og blive den første operatør, der bryder monopolet. Greenland Express synes at have en fordel, idet det virtuelle flyselskab allerede sidste år lykkedes med at gennemføre et mindre antal flyvninger fra Aalborg og København.

Renomméet er dog ikke det bedste, idet mange flyvninger blev aflyst, hvilket skuffede passagerene. En del af de flyvninger, der trods alt blev gennemført var med ufrivilligt stop i blandt andet Keflavik, da Denim Air, der fløj for Greenland Express, ikke havde ekstra piloter, der kunne flyve turen hjem fra Grønland til Danmark.

Men optimismen blomstrer stadig hos Gert Brask, der er direktør og stifter af Greenland Express.

“Med tilladelsen til at flyve indenrigs i Grønland bliver vi i stand til at transportere passagerer fra Billund og København helt frem til deres endelige rejsemål, og omvendt at transportere Grønlands indbyggere fra deres hjemstavn og frem til de to største lufthavne i Danmark. Og vel at mærke til priser, der åbner helt nye muligheder for at rejse mellem Grønland og Danmark.“

Hos Greenland Express forventer man, at indenrigsflyvningen kan påbegyndes i slutningen af august, og der arbejdes med planer om at flyve til Nuuk, Upernavik, Ilullisat, Aasiaat, Sisimiut, Manitsoq og Paamiut samt helikopter-flyvning til byer i Sydgrønland.

Kan ende som luftkasteller
For at det hele ikke skal ende med at blive luftkasteller, skal der noget mere konkret på bordet. Det allervigtigste er “hardware“, hvilket vil sige de fly, der skal benyttes til operationen. Flyene skal findes og finansiering skal være på plads, førend planerne kan effektueres.

Greenland Express håber på at leje et Airbus A320-fly til atlantflyvningen, men har endnu ikke kunnet løfte sløret for, hvilket fly, som selskabet har fået fat i.

Det samme er tilfældet med Aluu Airlines, der på selskabets hjemmeside har præsenteret fotos af et ATR72-fly, som angiveligt skal benyttes på selskabets indenrigsruter.

Hos Aluu Airlines har man den fordel, at der i kredsen af initiativtagere er personer med erfaring fra Air Greenland. Det kan vise sig at være en fordel, når kapløbet skal indledes med Greenland Express om, hvem der første bryder det grønlandske indenrigsflymonopol, hvis det nogensinde sker.