Endnu et kapitel i sagen om litauiske Small Planet Airlines’ flyvninger med danske soldater skrives i Folketinget i morgen.
Næsten fire måneder efter at CHECK-IN.dk første gang skrev om, at litauiske Small Planet Airlines sandsynligvis skulle flyve danske soldater til og fra Afghanistan, og mere end to måneder efter de første flyvninger, lever sagen stadig på Christiansborgs gange.
Således skal forsvarsminister Nick Hækkerup i morgen tirsdag kl. 13.00 give Folketingets forsvarsudvalg en redegørelse om den seneste udvikling i samarbejdet mellem Small Planet Airlines, flybrokeren DSV og Forsvaret. Det er Venstres forsvarsordfører, Troels Lund Poulsen, der har kaldt ministeren i samråd og bedt om seneste nyt.
Det er en artikel på CHECK-IN.dk fra den 3. maj, der har fået Troels Lund Poulsen til at bede ministeren komme forbi udvalget. Af artiklen fremgik det, at kun to kaptajner og to styrmænd hos Small Planet Airlines får den løn, som det danske forsvar har krævet de skal have.
Kilder i Litauen fortalte til CHECK-IN.dk, at kun to kaptajner og to styrmænd får den løn på henholdsvis 5800 Euro og 3300 Euro om måneden, som Forsvaret har krævet, at Small Planet Airlines betaler til de besætninger, der flyver med danske soldater. Det svarer til omkring 43.200 kroner og 24.600 kroner. De øvrige piloter i selskabet får mellem 1000 og 1500 Euro i løn om måneden, svarende til mellem 7.450 og 11.200 kroner.
Ikke behov for ferie
Flyvningerne startede den 10. april og gennemføres hver onsdag fra Roskilde via Karup og Trabzon i Tyrkiet til Camp Bastion i Afghanistan, hvor flyet lander om natten. Torsdag går turen så tilbage til Danmark via Trabzon. På både ud- og hjemturen skiftes der besætninger i Trabzon. Det betyder, at alle fire piloter kommer på arbejde hver gang, der skal flyves med danske soldater. Piloterne skal være ved godt helbred og ikke have behov for alt for meget ferie, hvis de ugentlige flyvninger med danske soldater til og fra Afghanistan for det danske forsvar skal kunne gennemføres med piloter, der får den krævede løn.
Danske Danish Air Transport, der stod for flyvningerne frem til udgangen af marts i år, brugte i alt 11 piloter til de ugentlige flyvninger.
Aflyst få dage forinden
Tirsdagens samråd bliver sandsynligvis ikke det sidste politiske kapitel, der bliver skrevet om Small Planet Airlines-sagen. Efter et samråd den 2. maj udbad forsvarsudvalget sig svar på, om det var transportselskabet DSV alene eller om også Forsvaret var med, da man den 8. januar aflagde Small Planet Airlines et besøg og gennemgik forhold omkring ”operation og crew schedulering” samt selskabets regnskaber.
Small Planet skulle have fløjet med de første danske soldater onsdag den 3. april. Men på baggrund af skriverier i CHECK-IN.dk og Fagbladet3F om arbejds- og lønforhold i Small Planet Airlines samt skriverier om selskabets certificeringer, blev flyvningen aflyst få dage forinden.
Ugen efter, den 9. april, udsendte Forsvarskommandoen en pressemeddelelse, der slog fast, at Forsvarskommandoen selv havde undersøgt forholdene i Small Planet Airlines, at de var i orden og at flyvningerne kunne gennemføres fra onsdag den 10. april. Men i et svar til Folketinget den 30. april oplyste forsvarsminister Nick Hækkerup, at det var DSV, der godkendte forholdene hos Small Planet Airlines.
Hvem der rent faktisk kontrollerede Small Planet Airlines i starten af april og gav grønt lys til flyvningerne, er også noget af det, som forsvarsudvalget gerne vil have svar på.