En Airbus A330-300 fra det lettiske flyselskab SmartLynx Airlines. Foto: SmartLynx Airlines

SmartLynx har fået tilladelse til at flyve i Australien

Fremover har SmartLynx Airlines tilladelse til at flyve til, fra og inden for Australien, og det lettiske flyselskab har planer om at øge flåden med 10 fly i 2023.

SmartLynx Airlines har efterhånden en flåde og forretning, der er ganske anseelig. Alene i Europa sidder det lettiske flyselskab på en tredjedel af ACMI-markedet, ligesom selskabet også tilbyder charter- og fragtoperationer.

Flyselskabet opererer – foruden Europa – også i Nordamerika, Afrika og Asien, og nu er der mulighed for at rykke endnu længere ud i verden. Således har SmartLynx Airlines modtaget Australian Foreign Air Transport Operator Certificate (FATAOC) fra de civile australske luftfartsmyndigheder.

Fremover vil SmartLynx Airlines dermed have tilladelse til at benytte sine fly til, fra og inden for Australiens grænser.

Styrker selskabets konkurrencefordel
At få mulighed for at operere til Australien har været en integreret del af SmartLynx Airlines’ strategiske planer om at udvide det globale netværk ved at gå ind på nye markeder. Tilladelsen fra de australske myndigheder giver i første omgang mulighed for, at selskabet kan benytte Airbus A330 i Australien. SmartLynx planlægger dog også at modtage tilladelse til operation med A320, A321 og Boeing 737.

”Vi er stolte af at starte operationer på det australske kontinent. Dette skridt er et bevis på vores forpligtelse til at blive verdens førende og troværdige ACMI-flyselskab,” siger Zygimantas Surintas, koncernchef i SmartLynx Airlines.

”Den udenlandske luftfartsoperatør-certificering i Australien styrker vores konkurrencefordel med at tilbyde wetlease-tjenester til internationale flyselskaber og rejsearrangører, som allerede driver eller planlægger flyvninger på tværs af kontinentale områder til og fra denne destination.”

Udvider flåden yderligere
SmartLynx Airlines fik for alvor fat i markedet i løbet af 2022, hvor der opstod stor efterspørgsel på flyvninger i kølvandet på coronapandemien. Mange flyselskaber fik svært ved at finde tilstrækkelig kapacitet som følge af mangel på både reservedele og personale.

Denne situation udnyttede SmartLynx ved at indgå aftaler om ACMI-flyvninger med flere europæiske flyselskaber. Det lettiske flyselskab skulle dermed levere fly, personale, vedligehold og forsikringer, mens de andre flyselskaber stod for salg af billetter. Og i dag er SmartLynx en af de største ACMI-operatører i Europa.

Flåden hos SmartLynx er også vokset i takt med den øgede travlhed. I april sidste år bestod flåden af 33 fly, mens den i dag består af 55 fly med en gennemsnitsalder på 14 år. Og flyselskabet er slet ikke færdig endnu. Ved udgangen af 2023 er planen at have i alt 65 fly fordelt på 29 Airbus A320, otte A321, 13 A321F, seks A330 samt ni Boeing 737 MAX.

 

Relaterede artikler:

Condor skaber grundlag for vækst hos ACMI-selskab

Flyselskab brugte coronakrisen som mulighed

Baltisk selskab vil øge fra 33 til 58 fly denne sommer