Noemi-fly i Nordic Seaplanes-bemaling. (Illustration: Elfly Group | PR)

Søger om at bruge elfly mellem Aarhus og København

Nordic Seaplanes har ansøgt om miljøgodkendelse til de elfly, som selskabet vil bruge i fremtiden. Elflyene forventes tidligst klar i 2030 og vil reducere støjen markant på ruten mellem Aarhus og København.

Det var en opsigtsvækkende begivenhed, da der 25. maj 2016 lettede et vandfly fra havnebassinet i Aarhus Havn. Destinationen var Nordre Toldbod i Københavns Havn.

Det nystiftede vandflyselskab Nordic Seaplanes stod bag flyvningen, og det blev startskuddet på et erhvervseventyr med en direkte flyrute mellem havnene i landets to største byer. I dag er det den eneste kommercielle vandflyrute i hele Europa, og der flyves med Twin Otter-fly.

Nordic Seaplanes ønsker imidlertid at være med på den grønne dagsorden, og derfor indgik selskabet i september sidste år en aftale med norske Elfly Group, der er i færd med at udvikle et elfly til brug på vandet.

Elflyet bærer navnet Noemi, der er en sammentrækning af ordene no emissions, der på dansk betyder ingen udledninger. Nordic Seaplanes bliver det første selskab, der får de nye elfly, som forventeligt først er klar i det nye årti.

Vil have en tidsubegrænset godkendelse
Som led i forberedelserne til at modtage de norske elfly har Nordic Seaplanes ansøgt om miljøgodkendelse til flyene og til drift med den nuværende flytype, i perioden frem til at elflyene leveres.

Formelt er det selskabet DHC6 Invest ApS, der som selskab bag vandflyvepladserne har søgt om en tidsubegrænset miljøgodkendelse til elflyene. En ny miljøgodkendelse er fuldstændig afgørende for Nordic Seaplanes for at kunne fortsætte driften og operere med elfly på vandflyruten i fremtiden.

Nordic Seaplanes har i øjeblikket en tidsbegrænset miljøgodkendelse i København til 1. januar 2027, og selskabet har uden held forsøgt at få udstedt en tidsubegrænset godkendelse fra Københavns Kommune.

Det er Nordic Seaplanes’ opfattelse, at der ikke er eller har været hjemmel til at fastsætte en tidsbegrænsning i den seneste miljøgodkendelse af 11. oktober 2019.

Minimal støj fra nye elfly
De kommende elfly fra Elfly Group bliver udviklet med støtte fra den norske stat. Nordic Seaplanes har underskrevet en aftale, der indebærer, at selskabet vil købe fem eksemplarer af Noemi, hvoraf to er tiltænkt ruten i Danmark. Herudover har det danske vandflyselskab tegnet en option på yderligere 10 vandfly.

Aftalen mellem Nordic Seaplanes og Elfly Group ventes at have en værdi på 150 millioner dollar – svarende til én milliard kroner.

”Med Noemi fra Elfly i en konfiguration med ni sæder foretager vi en investering i grøn teknologi og bæredygtighed, der vil være med til at fremtidssikre vores forretning ikke blot i Danmark, men også når vi udvider til andre kyster og markeder,” siger Ole Dupont Christiansen, administrerende direktør i Nordic Seaplanes.

Elfly Group arbejder på, at der bliver plads til mellem ni og 13 passagerer om bord på Noemi, der vil kunne beflyve strækninger på op til 200 kilometer. Topfarten forventes at være på 250 kilometer i timen. Flyet vil tidligst være klar i 2030, men det bliver formodentligt i 2031 eller 2032.

Noemi bliver rent eldrevet og meget støjsvagt. En elmotor er i sig selv stort set lydløs, og den eneste støj vil være propelstøj, forklarer Nordic Seaplanes. Denne støj vil dog være minimal ved ankomst og afgang til og fra flydebroen i henholdsvis Aarhus og København. Propelstøjen vil kunne høres, når flyet letter længere ude i havnen.

Har fløjet med 130.000 passagerer
I den eksisterende miljøgodkendelse er der godkendt op til 30 operationer, men da Nordic Seaplanes kun flyver med ét fly (registrering 9H-OCEAN) allerede i dag, er der i den nye ansøgning søgt om godt det halve med den eksisterende flytype. Herudover er der søgt særskilt om 30 operationer med elfly.

Skulle der blive behov for at bruge begge flytyper samtidig i en overgangsperiode, vil der være mulighed for det ved at reducere antallet af operationer med Twin Otter-flyet.

Siden første flyvning i maj 2016 har Nordic Seaplanes fløjet med cirka 130.000 passagerer og omsat for omkring 180 millioner kroner. Selskabet har udført omkring 15.000 operationer uden uheld af nogen art.

Nordic Seaplanes er ved at bygge en ny hangar på havnen i Aarhus, og prisen for denne er cirka otte millioner kroner. Herudover skal der inden længe investeres omkring syv millioner kroner i nye motorer til det eksisterende fly.

 

Relaterede artikler:

Nordic Seaplanes indgår milliardaftale om elfly

Kan bane vejen for Nordic Seaplanes i udlandet

Nordic Seaplanes er blevet maltesisk flyselskab