Et spansk flyselskab hjælper SAS i gang på den nye rute mellem København og Tallinn, som SAS åbner i dag ovenpå Estonian Airs konkurs.
SAS har været nødsaget til at hente hjælp langvejsfra for lynhurtigt at kunne etablere den flyrute mellem København og Tallinn, som SAS så et behov for selv at have, efter at Estonian Air gik konkurs forrige weekend. Estonian betjente op til sin konkurs ruten i et codesharesamarbejde med SAS.
Det nye estiske flyselskab Nordic Aviation Group er etableret med henblik på at drive Estonian Airs ruter videre og har hyret en håndfuld selskab ind til blandt andet at opretholde betjeningen af CPH-ruten. Men allerede få dage efter konkursen besluttede SAS selv at ville starte flyvninger fra Oslo, Stockholm og København til Tallinn.
Flyvningerne starter i dag og på ruten fra København er det CRJ-900 fly fra det spanske regionalflyselskab Air Nostrum, der skal stå for at betjene ruten med tre returflyvninger om dagen.
Selskabet har hjemme i Valencia, men har også store baser i Barcelona og Madrid. Selskabets omkring 40 fly er primært beskæftiget med at flyve for Iberia under brandet Iberia Regional, men er ikke ejet af Iberia eller Iberia’s moderselskab International Airlines Group (IAG). Air Nostrum råder over fem ATR72-600 turbopropfly, 14 CRJ-200 regionale jetfly, 11 CRJ-900 fly og 10 CRJ-1000 fly og har bestillinger på yderligere 39 fly.
Samme flytype
Air Nostrum skal betjene ruten frem til årsskiftet, hvor SAS’ eget datterselskab, Cimber A/S, tager over. Det vil blive med samme flytype og samme antal daglige frekvenser.
Ruten fra Stockholm Arlanda til Tallinn vil blive betjent af ATR72-600 fly fra Jet Time, mens ruten fra Oslo til Tallinn vil blive betjent med en kombination af SAS’ egne Boeing 737-fly og Cimbers CRJ-900 fly.
Nordic Aviation Group får hjælp af blandt andet rumænske Carpatair, litauiske Smart Lynx og britiske bmi regional til at beflyve ruten mellem København og Tallinn. Nordic Aviation Groups operationer gennemføres i samarbejde med slovenske Adria Airways på deres driftstilladelse. Rejsende kan således opleve at flyve på Adria-rutenumre ombord på Fokker 100, Airbus A320 og Embraer ERJ-145 fly.
Et CRJ-900 fly fra Air Nostrum. Foto: Bene Riobó / Wikimedia Commons.