Foto: Spies

Spies-koncernen med stærkt halvårsresultat

Rejsekoncernen Thomas Cook Northern Europe fik det næstbedste halvårsresultat nogensinde med et operativt resultat for vintersæsonen på 295 millioner kroner. Datterselskabet Spies Rejser vendte underskud til overskud.

Danskerne er rejselystne, og det er der penge i.

Rejsekoncernen Thomas Cook Northern Europe, der blandt andet omfatter Danmarks største rejsearrangør, Spies, præsenterede mandag det næstbedste halvårsresultat nogensinde.

Det operative resultat for vintersæsonen i Norden blev på 357 millioner svenske kroner eller godt 12 millioner bedre end samme periode året før.

Omsætningen hos Thomas Cook Northern Europe blev i perioden på 5,7 milliarder svenske kroner, svarende til 4,7 milliarder danske kroner.

Omsætningen var omkring 200 millioner svenske kroner lavere end året før, hvilket især tilskrives krisen i Egypten. Her blev rejsearrangørerne tvunget til at stoppe rejserne til landet i en periode på 10 uger, og alene det kostede 40 millioner kroner i tabt omsætning.

Også den sene påske påvirkede omsætningen negativt.

“Recepten på vor fremgang er en stærk markedsposition på de rejsemål, som mange vil rejse til. Samtidig får vi nu udbytte af vores konsekvente satsning på egne hotelkoncepter som Sunwing, Sunprime og Sungarden,“ siger Lars Löfgren, der er koncernchef for Thomas Cook Northern Europe.

For Spies alene var vintersæsonen særdeles god. Vinterresultatet blev på 21 millioner kroner mod et underskud året før på 2 millioner kroner. Det er et af de bedste vinterresultater nogensinde for Spies, der omsatte for 574 millioner kroner i halvåret, hvilket var næsten uændret fra året før.

Spies har netop åbnet Sunprime Palma Beach Suites & Spa på Mallorca samt Ocean Beach Club, som er en del af Sunwing Resort Makrigalos på Kreta.

I løbet af sommeren slås dørene op til Sunwing Waterworld Resort Makadi Beach i Egypten, og sommersalget er lige nu lidt foran samme tidspunkt i fjor.

“Vi kan, udover resultatet, glæde os over, at vore gæster er mere tilfredse end nogensinde før. Hele 96 procent fortæller os desuden, at de vil rejse med os igen og det lover godt for fremtiden,“ siger Jan Vendelbo, der er direktør i Spies.

Den officielle startdato for Spies var i øvrigt 11. november 1956, hvor rejsekongen Simon Spies indrykkede sin første annonce i Berlingske Tidende. Den 7. februar 1957 drog de første 26 Spies-gæster til Mallorca, og rejsen foregik med tog gennem Europa og derefter med båd.

Siden 2008 har Spies været en del af Thomas Thomas Cook Group plc, der er en af verdens største udbydere af ferierejser med fly.