Spirit Airlines har stadig for høje omkostninger, og nu søger flyselskabet for anden gang i år om Chapter 11 beskyttelse, fordi der mangler kapital. Flåden skal reduceres, så den passer til et mindre marked.
I marts i år slap det amerikanske flyselskab Spirit Airlines ud af fire måneders konkursbeskyttelse under den såkaldte Chapter 11 ordning i USA. Men nu er selskabet igen ved at løbe tør for penge, og derfor har bestyrelsen i Spirit Airlines, der er det sjettestørste flyselskab i USA, igen erklæret sig konkurs og har på ny søgt beskyttelse.
I en erklæring erkender selskabet med hovedkvarter i Dania Beach i Florida, at den tidligere reorganisering ikke formåede at skabe et stærkere økonomisk grundlag. De seneste måneder har selskabet således kæmpet med stigende tab og vigende likviditet.
I det seneste kvartalsregnskab til udgangen af juni rapporterede Spirit Airlines et tab på ikke mindre end 246 millioner dollars svarende til knap 1,6 milliarder kroner. Det pressede likviditeten, så selskabet har udnyttet samtlige de 275 millioner dollars, 1,76 milliarder kroner, som den fik stillet til rådighed i forbindelse med reorganiseringen.
Meget mere skal gøres
Ansøgningen om Chapter 11-beskyttelse var ventet, efter at Spirit Airlines i august udsendte en advarsel om, at det muligvis ikke var muligt at fortsætte driften, hvis ikke de økonomiske resultater hurtigt blev bedre.
“Siden vi kom ud af vores tidligere omstrukturering, som udelukkende var rettet mod at reducere Spirits gæld og rejse kapital, er det blevet klart, at der er meget mere arbejde at gøre, og at der er mange flere værktøjer tilgængelige for at positionere Spirit bedst muligt til fremtiden,” siger CEO Dave Davis i en børsmeddelelse.
Han fremhæver, at bestyrelsen efter en grundig evaluering besluttede, at en domstolsovervåget proces er den bedste vej frem for at foretage de ændringer, der er nødvendige for at sikre en langsigtet succes.
”Vi har evalueret alle hjørner af vores forretning og fortsætter med en omfattende proces, hvor vi vil være langt mere strategiske omkring vores flåde, markeder og muligheder for bedst muligt at kunne betjene vores gæster, teammedlemmer og andre interessenter,” lyder det fra Dave Davis.
Flåden skal reduceres
Han varsler, at Spirit Airlines vil fokusere mere på udvalgte nøglemarkeder og fokusbyer, mens der skal skæres ned andre steder. Det indebærer, at flyflådens størrelse skal reduceres, så den er tilpasset til et mindre marked. Det vil også medføre, at gæld og leasingforpligtelser bliver mindre. Samtidig skal der skæres yderligere i omkostningerne.
Spirit Airlines understreger, at man i processen vil overholde alle forpligtelser i forhold til leverandører og medarbejdere, så kunderne fortsat kan købe flyrejser med selskabet.
Analytikere og branchekendere peger dog på, at problemerne hos Spirit Airlines kan give muligheder for andre flyselskaber. Det skriver Reuters. Frontier Airlines har således varslet ekspansion, ligesom selskaber som Southwest Airlines og United Airlines kan drage fordel af problemerne for Spirit Airlines.
Relaterede artikler:
Tvivl om fremtiden for USA’s sjettestørste flyselskab