En Boeing 767-300F fra UPS. (Foto: United Parcel Service / PR)

Star Air-partner bestiller 19 nye fly

Den fortsatte vækst i efterspørgslen på fragtflyvninger har fået UPS, der er partner med det danske flyselskab Star Air, til at bestille 19 nye fly fra Boeing.

Synet af pakker, der titter frem overalt på hylderne, er i efterhånden blevet hverdag i butikker og kiosker. Det skyldes, at handlen i stigende grad er rykket ud på internettet, så kunderne får de bestilte varer tilsendt som pakker, og den tendens kan mærkes hos amerikanske United Parcel Service (UPS).

I lyset af blandt andet den udvikling har distributionsvirksomheden underskrevet en aftale med den amerikanske flyproducent Boeing om køb af 19 nye Boeing 767-fragtfly, der skal leveres mellem 2023 og 2025.

Flytypen er i forvejen kendt af fragtvirksomheden. I øjeblikket har UPS en flåde på i alt 287 fly, hvoraf 79 af disse er 767’ere, der har en gennemsnitsalder på næsten 16 år. Derudover flyver selskabet også med 747 og 757 samt Airbus A300 og MD11 fra den amerikanske flyproducent McDonnell Douglas.

“Siden programmet blev lanceret, har UPS anerkendt værdien af ​​767 Freighter og udnyttet flyets fremragende fragtkapacitet i hele sit netværk. Disse nye jetfly vil gøre det muligt for UPS at imødekomme forventet fragtefterspørgsel på kort og lang sigt med den dokumenterede økonomi, pålidelighed og fleksibilitet, der er synonyme med 767 Freighter,” siger Boeings salg- og marketingdirektør, Ihssane Mounir, i en kommentar.

Flyver for UPS
UPS har i mange år samarbejdet med det danske fragtflyselskab Star Air, der er ejet af A.P. Møller – Mærsk. Udover fragtflyvninger for A.P. Møller – Mærsk og andre kunder, så er hovedparten af Star Airs fly beskæftiget med at flyve gods for UPS til forskellige destinationer.

I øjeblikket gennemfører flyselskabet faste fragtflyvninger for UPS fra Køln-Bonn Lufthavn i Tyskland samt East Midlands Airport, der ligger i den nordvestlige del af Leicestershire i England. Derudover flyver Star Air også fragt for blandt andet Royal Mail, som er det statslige postvæsen i England.

Star Air har selv en flåde på 15 fly. De er alle 767’ere, hvoraf 12 er på fast opgave for UPS. Flyselskabet har desuden for nyligt lagt en ordre ind hos Boeing på to 777F, som fragtudgaven af 777-flyet kaldes. De bliver leveret i 2024. Derudover har det danske flyselskab indgået aftale om leasing af yderligere fire 767’ere.

Forudser stigning
UPS var lanceringskunde, da fragtversionen af 767 blev lanceret i 1995. 767’erens fragtversion er baseret på 767-300ER, der kan løfte op til 52,4 ton fragt.

Det kan der blive endnu større behov for i fremtiden, hvis man spørger Boeing. Flyproducenten fortæller i en pressemeddelelse, at flyproducentens analyse af fremtidens marked for luftfragt forudser, at det vil stige med fire procent årligt de næste 20 år.

Boeing fortæller samtidig, at det er en stor stigning i handel på internettet, der lige nu stiller ekstra krav til distributionsvirksomhederne. Det sammen gør en stigning i såkaldt express cargo, hvor kunderne betaler for, at deres varer når ekstra hurtigt frem.

 

Relaterede artikler:

Star Air bestiller fabriksnye Boeing 777F

Star Air udvider flykapacitet i 2022

Maersk: Mindre passagerfly presser fragtkapaciteten