Norwegian-fly tankes med bæredygtigt flybrændstof i Ålesund-Vigra. Koncernchef Geir Karlsen fra Norwegian ses yderst til højre. (Foto: Morten Bergene | Norwegian | PR)

Statslig aktør indgår aftale om grønt flybrændstof

Fremover skal en del af det brændstof, der benyttes på de ansatte i det norske forsvars tjenesterejser, erstattes med bæredygtigt flybrændstof. Der drejer sig om en million liter om året.

Det anslås at en for nyligt præsenteret aftale vil øge Norges samlede årlige behov for bæredygtigt flybrændstof – også kendt som sustainable aviation fuel (SAF) – med henved 20 procent, eller hvad der svarer til en million liter.

Det er Forsvaret i det skandinaviske land, der har indgået en aftale med Norwegian, der går ud på, at der skal iblandes 15 procent af det grønnere alternativ til jet fuel på omkring en million tjenesterejser, som ansatte vil foretage med flyselskabet fra i år af og frem til 2028.

I første omgang er der derfor blevet leveret en million liter biobrændstof til lufthavnen Ålesund-Vigra (AES), da man anslår at den mængde svarer til 15 procent af det brændstof, der benyttes på de omkring 250.000 rejser i embeds medfør, som Forsvarets personale ventes at tage på i år.

Viser vejen frem
Som det ser ud i øjeblikket, fremstilles der ikke bæredygtigt flybrændstof i Norge, og derfor har man i stedet købt det fra den finske energikoncern St1s raffinaderi i Gøteborg, mens brændstofleverandøren AFSN vil stå for transporten.

I forbindelsen med indgåelsen af aftalen har det norske forsvar nemlig stillet krav om, at selve tankningen foregår i Norge således, at der også kommer en lokal effekt, når nu brændstoffet ikke fremstilles inden for landets grænser.

Geir Karlsen, der er koncernchef i Norwegian, udtaler, at flyselskabet gerne ser, at andre virksomheder eller organisationer vælger at følge trop, når de hører om aftalen.

”Den norske forsvarssektor viser her vejen frem. Alle de involverede parter kan være stolte af at have skabt en aftalemodel, som ligger helt i front globalt. Vi håber, at både den offentlige og den private sektor vil følge efter i fremtiden.”

Handler også om forsyningssikkerhed
Det valgte brændstof udleder godt 80 procent af den mængde CO2, som tradionelt jetbrændstof ville være skyld i. Ifølge forsvarschef Eirik Kristoffersen spiller det en rolle i, at man kan indfri ambitionerne på det grønne område.

”Vi har et mål om at skære 20 procent af vores CO2-udledning inden 2030 og reducere udslippet fra indkøbte varer og tjenester. Hvis vi skal nå de mål, er det helt afgørende at reducere udslippet på tjenesterejser og Forsvarets egne flyvninger.”

Det er dog ikke det eneste perspektiv, der er i aftalen, lyder det fra Kristoffersen. Forsvaret håber derudover, at den også kan skabe et større grundlag for at etablere en produktion i Norge.

”Adgang til biobrændstof er vigtigt ud fra et klimaperspektiv, samtidig med at det bidrager til øget forsyningssikkerhed. Især hvis biobrændstoffet er tilgængeligt lokalt. Derfor ønsker forsvaret at facilitere en øget produktion af denne type brændstof i Norge.”


Relaterede artikler:

Norwegian foreslår ny model for grøn indenrigsrute

Norwegian: Vi vil gøre alvor af klimasnakken

Norwegian køber grønt brændstof til Aalborg-rute