Fly tankes op. (Foto: Norwegian | Aalborg Lufthavn | PR)

Norwegian køber grønt brændstof til Aalborg-rute

Norwegian har købt 140 ton bæredygtigt flybrændstof, som leveres til Aalborg Lufthavn med henblik på at vise regeringen, at ruten til København godt kunne udpeges til at være grøn fra 2025.

Det er endnu ikke offentliggjort, hvornår SVM-regeringen vil udpege det flyselskab, der skal beflyve den første grønne danske indenrigsrute. Nu går Norwegian dog i brechen for at vise, at det eksempelvis kunne være Danmarks travleste indenrigsrute mellem lufthavnene i Aalborg og København.

Derfor har flyselskabet indkøbt 140 ton bæredygtigt flybrændstof (sustainable aviation fuel (SAF)), som torsdag bliver leveret til Aalborg Lufthavn. Det svarer til, at det norske lavprisflyselskab afdækker 100 flyvninger på indenrigsruten.

Selskabet bruger godt 3.000 ton flybrændstof om året på at foretage de omkring 2.200 flyvninger mellem de to lufthavne. Den mængde, som torsdag leveres til tankanlægget i Aalborg Lufthavn, svarer dermed til under fem procent af det årlige forbrug.

Det bliver ikke kun Norwegian, der får glæde af det grønnere alternativ til jet fuel i og med, at det påfyldes i et centralt anlæg, hvor de andre flyselskaber, der tanker brændstof i Aalborg Lufthavn, også får en del af det ombord.

Vil vise at det er muligt
Med brændstofindkøbet vil Norwegian og Aalborg Lufthavn demonstrere, hvordan det såkaldte massebalanceprincip fungerer i praksis. Det vurderes at være en enkelt tilgang til at få mindsket klimaaftrykket ved flyvningerne her til lands.

Massebalanceprincippet går kort sagt ud på, at der iblandes en mængde SAF i tankanlæggene, mens der også iværksættes flere andre initiativer såsom handel med SAF-certifikater, der fungerer som en slags kompensation for flyvninger på jet fuel.

”Der har i længere tid været et stort fokus på, hvordan indenrigsluftfarten i Danmark kan overgå til mere bæredygtige brændstoffer både på kort og længere sigt,” udtaler Geir Karlsen, der er koncernchef i Norwegian.

”Med dette initiativ viser vi konkret, at det faktisk er muligt at etablere en dansk indenrigsrute med 100 procent fossilfrit flybrændstof med den infrastruktur, der allerede findes i lufthavnene. Men for at det her skal blive en virkelighed i 2025, så må tilgængeligheden til fossilfri flybrændstoffer øges markant. I dag findes fossilfrit brændstof kun i meget begrænsede mængder.”

Kan blive trædesten
Administrerende direktør Niels Hemmingsen fra Aalborg Lufthavn håber, at det bliver Danmarks tredjestørste lufthavn, der kommer til at huse landets første grønne indenrigsrute om et par år.

”Aalborg Lufthavn er glade for, at Norwegian har valgt os som samarbejdspartner til dette projekt. SAF-brændstof er fremtiden for hele luftfartsindustrien.”

”Vi er, som lufthavn, partner på infrastrukturen i dette projekt og forventer, at projektet kan skabe de første trædesten til, at Danmarks første grønne indenrigsrute i 2025 også bliver fra Aalborg Lufthavn.”

Udnytter den eksisterende infrastruktur
Det er brændstofleverandøren DCC & Shell Aviation, som varetager opgaven med at levere de 140 ton SAF til Aalborg Lufthavn. Selskabet oplever, at flere aktører ønsker at få fat i brændstoftypen.

”Siden vi i 2021 startede de første leverancer af SAF til danske lufthavne har vi set en stigende interesse og efterspørgsel,” siger DCC & Shell Aviations chef for bæredygtighed Sune Pedersen.

”Lige nu er der en del debat om, hvordan alternative flybrændstoffer bliver tilgængelige for luftfarten i stor skala. Det handler både om produktionskapacitet. Men også om, hvorvidt det kræver investeringer i en særskilt infrastruktur til fly og lufthavne, eller om vi ud fra en massebalancebetragtning kan udnytte den eksisterende brændstofinfrastruktur.”

”Norwegians initiativ er et godt eksempel på massebalanceprincippet, hvor man opnår samme effekt, som hvis SAF blev hældt direkte på flyet.”


Relaterede artikler:

Kun to ud af 100 klimakompenserer hos Norwegian

Erstatter brændstof fra Folkemøde-fly med SAF

Norwegian vil bygge brændstofanlæg i Norge