Stigende pres på SAS omkring hjertestartere

Facebook-gruppen “Hjertestartere i alle fly“ har i øjeblikket en dialog med en halv snes flyselskaber, der vil gøre rede for deres holdning og aktuelle initiativer omkring brugen af hjertestartere. Det vil givetvis øge presset på SAS.

Facebook-gruppen “Hjertestartere på alle fly“ arbejder ihærdigt på at overbevise flyselskaberne om, at også kort- og mellemdistancefly bør have hjertestartere ombord.

For nylig kom det frem, at SAS har en politik om, at hjertestartere kun er nødvendige på langdistancefly, mens man på kort- og mellemdistancefly må klare sig med traditionel hjertemassage og medicinsk behandling, hvis en passager undervejs på en flyvning får hjerteproblemer. Trods denne politik har SAS dog hjertestartere i omkring 60 fly, der er indregistreret i Norge. Det skyldes et krav fra de norske myndigheder, dengang SAS havde sig eget driftsselskab i Norge.

Magnus Thorbjørn Dehlie, der står i spidsen for initiativet med hjertestartere på alle fly blev overrasket, over at finde ud af, at Norwegian, der er den norske lavpriskonkurrent til SAS, har hjertestartere på samtlige mellem- og langdistancefly.

Derfor har man hos initiativtagerne i sidste uge rettet henvendelse til en halv snes flyselskaber for at finde ud af, hvad selskabernes holdning til hjertestartere i fly er, samt i hvilket omfang de enkelte selskaber har implementeret udstyret.

“Vi har allerede fået flere interessante svar tilbage fra store flyselskaber som British Airways og Lufthansa, og når vi har fået samlet materialet, vil vi offentliggøre det,“ siger Magnus Thorbjørn Dehlie til CHECK-IN.dk.

Flyselskaberne, der har modtaget en henvendelse fra Facebook-gruppen “Hjertestartere på alle fly“, er Airberlin, Air France, Air Greenland, Alitalia, British Airways, easyJet, Iberia, Icelandair, KLM, Lufthansa og Ryanair. SAS og Norwegian har ikke fået en henvendelse, da man allerede kender disse selskabers holdning og aktuelle tiltag.

SAS: Hjertestartere ikke nødvendig på Europa-flyvninger
I denne uge kom det frem, at DSB vil udstyre samtlige 520 DSB-tog og S-tog med hjertestartere, og samtidig vil Tryg Fonden påtage sig at uddanne 650 medarbejdere på stationerne og 100 supervisorer i togene i livreddende førstehjælp og brug af hjertestarter.

Selvom der på en togtur i Danmark ikke er langt til næste station, hvor der hurtigt kan være livreddende førstehjælp fremme, så mener SAS at den hjælp man kan yde i et fly i luften er ligeså hurtig og god. Flyvechef Per V. Schrøder fra SAS forklarer, at mange af selskabets flyvninger foregår over det kontinentale Europa, hvor man hurtigt kan komme til at lande ved akut sygdom ombord. Derfor vurderer man, at hjertestartere i langdistanceflyene matcher det reelle behov.

“Vi har vurderet, at det er vigtigere at have et lægekit med ombord på vores kortrutefly. Ud af en million flyvninger har vi kun brugt udstyret én gang, men desværre døde patienten,“ forklarer flyvechef Per V. Schrøder fra SAS.

Selvom eksperter fastslår, at den eneste effektive behandling af hjertestop er brugen af en hjertestarter, sværger SAS stadig til tidligere tiders metoder.

“Vi kan hurtigt yde hjælp til vores passagerer, da vi har forskelligt medicinsk udstyr ombord, blandt andet nitroglycerin. Herudover har vi også oxygenflasker og anden medicin, ligesom vort personale er uddannet i at give hjertemassage,“ fastslog Per V. Schrøder for nylig overfor CHECK-IN.dk.“