Støv i cockpittet skabte frygt for brand

Et Airbus A319-fly fra TAP Portugal måtte for nylig under indflyvning til Københavns Lufthavn bede om prioritet, da der var en svag røgudvikling i cockpittet. Men der var i stedet brug for hovedrengøring i cockpit-panelet.

Fredag den 14. december kl. 17.40 var TAP Portugal flight TP754 på indflyvning til Københavns Lufthavn, efter at Airbus A319-flyet havde tilbagelagt turen fra Lissabon pålige underfire timer.

Under den sidste del af indflyvningen til lufthavnens bane 04R registrerede piloterne en brændt lugt i cockpittet. Efterhånden blev lugten kraftigere, og der blev konstateret røgudvikling i cockpittet. Herefter bad piloterne flyvekontrollen om prioriteret landing, hvilket blev imødekommet.

Flyet landede fem minutter senere, uden at det havde været nødvendigt for piloterne at benytte iltmasker trods den svage røg.

Støv kan være årsagen
På vej fra landingsbanen til gaten valgte piloterne at fejlsøge og fik en indikation i retning af, at røgen kunne være fra et cockpit-display. Efter at flyet var blevet parkeret ved gaten, fandt flyets selvdiagnosticeringsystem ud af,at fejlen muligivs kunne være forårsaget af en udluftningsblæser i det bagerste lastrum.

Herefterblev såvel brandvæsenet som en tekniker tilkaldt, der dog ikke kunne lokalisere kilden til lugt- og rødudviklingen.

Da teknikeren tog displayet i cockpit-panelet ud, fandt man en del støv. Ifølge rapporten fra Havarikommissionen er det mest sandsynligt, at en elektrisk kilde dækket af støv bag panelet i cockpittet kan have været årsagen til hændelsen, der skabte frygt for brand.

Næste gang bør TAP-piloterne måske overveje at sende bud efter et rengøringshold i stedet for brandvæsenet.