Midt i en markant offensiv med nye ruter og en milliardstor ordre på nye fly melder Air France-KLM om pæn fremgang i september. Trafiktallene viste en stigning på 8,4 % for passagertallene og en bedre belægningsprocent.
For få dage siden indledte Air France en storoffensiv med etablering af 13 nye ruter fra Marseille til destinationer i Frankrig, Europa og Mellemøsten/Nordafrika. Det er første del af en langsigtet strategi med etablering af i alt 54 nye non-stop ruter fra Marseille, Touluse, Nice og Bordeaux.
Det er et særdeles offensivt træk i en periode med stor usikkerhed for luftfartsbranhcen generelt, men noget tyder på, at Air France-KLM har succes med at indsætte flere sæder og øge kapaciteten.
Trafiktallene for september måned vidner i hvert fald om en betydelig fremgang.
Antallet af fløjne passagerkilometer hos det fransk-hollandske lufttfartsselskab steg således med hele 9,3 % i september måned, mens sædekapaciteten steg 7,5 %. Med andre ord indsatte Air France-KLM flere flysæder på sit netværk, men samtidig tiltrak selskabet endnu flere passagerer.
Samlet set steg belægningsprocenten som udtrykt ved kabinefaktoren med 1,5 procentpoint til 85,2 %.
Sammenlagt fløj 6.857.000 passagerer med Air France-KLM i september 2011 mod 6.320.000 passagerer i samme måned i 2010. Det var en betydelig vækst på 8,4 %.
For hele perioden 1. januar til 30. september 2011 har Air France-KLM fløjet med 40.605.000 passagerer, hvilket er en stigning på 8,8 %.
Det er ikke mindst væksten i ruterne på Nord- og Sydamerika samt Asien, der trækker væksten. Her var der en fremgang på 10-12 % i september.
Vil spare og udvide
Air France-KLM står lige nu i en vigtigt strategisk situation, hvor selskabet både vil spare og udvide.
Samtidig med etableringenaf de nyeruter er selskabet såledesi gang med implementeringen af spareplanen “Challenge 12“, der skal spare500 millioner euro i indeværende regnskabsår.
Spareplanen skal underbygge vækstplanerne, hvor Air France for nylig indgik en aftale om 110 langdistancefly (50 faste ordrer og 60 optioner) af typerne Airbus A350-900 og Boeing 787-9 til en værdi af 65 milliarder danske kroner.
Air France-KLM S.A. blev skabt i 2004 ved en fusion af Frankrigs og Nederlandenes nationale flyselskaber Air France og KLM. Målt på både omsætning og antal passagerkilometer er selskabet blandt verdens største luftfartsselskaber.