Stort antal aflysninger hos Cimber Sterling

I september måned måtte Cimber Sterling aflyse et stort antal flyafgange. Det betyder, at selskabet med forholdsmæssigt flest antal aflysninger skraber bunden i målt regularitet blandt 50 europæiske flyselskaber i Flightstats.com opgørelsen. Store erhvervskunder råder rejsende til at finde andre selskaber og ruter.

Cimber Sterling har på det seneste kæmpet med regulariteten på selskabets flyvninger.

Regulariteten måles på antallet af gennemførte flyvninger i forhold til det planlagte udbud. De fleste luftfartsselskaber har en regularitet på over 99 %, hvilket betyder, at under 1 % af den planlagte produktion ikke kan gennemføres.

Men hos Cimber Sterling kniber det i øjeblikket gevaldigt med at gennemføre flyvningerne i henhold til fartplanen.

Således måtte Cimber Sterling i september måned aflyse 2,25 % af de planlagte flyvninger, der indgår i statistikken hos Flightstats.com, som blandt andet SAS refererer til vedopgørelsen af regulariteten.

Det betyder rent konkret, at 85 flyafgange blev aflyst i forhold tilde 3.776afgange, der er medtaget i Flightstats.com statistikken for september måned. Cimber Sterling samlede produktion var 5.182 flyvninger, hvorfor udsnittet repræsenterer ca. 73 % af produktionen.

Det placerer Cimber Sterlingibunden blandt 50 europæiske luftfartsselskaberkun overgået af italienske Air Dolomiti, der aflyste 2,72 % af samtlige planlagte flyvninger.

Til sammenligning aflyste SAS 1,37 % af planlagte flyvninger i september måned, mens Flightstats.com registrerede 11 aflysningerpå 9.127 afgange hos det norske lavprisflyselskab Norwegian, hvilket svarer til 0,12 %.

Utilfredse erhvervskunder

Aflysningerne har da også fået flere af Cimber Sterlings storkunder til at reagere, blandt andet pumpegiganten Grundfos i Bjerringbro.

“Vi råder vores rejsende til at undgå Cimber Sterling, så længeselskabets performance er, som vi oplever deti øjeblikket. Det er besværligt og dyrt, men det er nødvendigt,“ siger Nomi Kustosz Andersen, der er leder af rejseafdelingen hos Grundfos.

Grundfos benytterofte Karup Lufthavn, hvor Cimber Sterling har op til ni hverdagsafgange i hver retning. Men i øjeblikket sendes rejsende i stor stil til Billund, Aalborg og Tirstrup, hvorfra man kan flyve med andre selskaber end Cimber Sterling.

Ikke godt nok

Hos Cimber Sterling kan man ikke helt genkende tallene fra Flightstats.com, omend det er det mest anerkendte referencepunkt i luftfartsbranchen til at måle punktlighed og regularitet.

Cimber Sterling oplyser således, at regulariteten i september måned var 98,6 %, hvilket betyder at 1,4 % af samtlige planlagte flyvninger blev aflyst. Baseret på en samlet produktion på 5.182 flyvninger, svaret det til 73 aflyste flyafgange, mens Flightstats.com har registreret 85 aflysninger.

“Vi har ikke for september måned nået vores interne mål på 99,5 %, og det beklager vi dybt overfor de af vores kunder, der har været berørte. Den primære årsag til, at vi ikke har nået vores mål, skal findes i det turbinehavari, vi havde i starten af september. Pågældende flyver er under analyse og investigering i øjeblikket, hvilket er fast procedure efter en sådan hændelse, og det kan tage op til otte uger, før konklusionerne ligger klar, og flyet kan sættes tilbage i drift,“ fortæller pressechef Signe Thorup fra Cimber Sterling til CHECK-IN.dk.

Cimber Sterling har i mellemtiden forsøgt at lukke hullerne i trafikprogrammet ved at indleje kapacitet fra Danish Air Transport.Højfrekvent kortsektortrafik som de danske indenrigsruter bliver nemlig stærkt berørt, når Cimber Sterling har været nødt til at tage et fly ud af produktion.

“Vi medgiver, at vi ikke har gjort det godt nok. Vi arbejder hårdt på at rette op og lover en langt bedre regularitet for oktober måned,“ siger Signe Thorup.