(Foto: Havarikommissionen)

Sun-Air fly blæste fly omkuld

En motorafprøvning på et af Sun-Airs Jetstream-fly i Aarhus Lufthavn endte den 3. maj med at give piloten af et Cessna-fly en slem overraskelse.

Det endte meget uheldigt, da et af Sun-Airs Jetstream-fly skulle motortestes i Aarhus Lufthavn den 3. maj. Slipstrømmen fra flyets motorer var så kraftig, at et mindre Cessna-fly blev blæst omkuld.

Cessna 150-flyet var netop landet, og piloten havde fået instruks fra kontroltårnet til at taxie til parkeringspladsen ad en rute, som ofte er brugt af mindre propelfly. Taxi-kørslen gik planmæssigt lige indtil, at flyet pludseligt blev blæst af banen inden det røg forover og landede på ryggen.

Imens Cessna-flyet blev udsat for omfattende skade, slap piloten fra hændelsen med mindre skader. Piloten var selv i stand til at lukke for brændstoftilførslen og sende en nødmelding til kontroltårnet.

Kom 50 meter for tæt på
Havarikommissionen, der netop har offentliggjort sin rapport om hændelsen, er kommet frem til, at flere faktorer var årsag til havariet.

Årsagen til, at Cessna-flyet blev blæst rundt, var helt enkelt, at det kørte lige igennem slipstrømmen fra det motortestende Jetstream-fly. En motortest på et Jetstream-fly kræver en sikkerhedszone på 78,8 meter bag flyets propeller, hvor Cessna-flyet passerede forbi blot 28 meter bag. Havarikommissionen påpeger dog, at vindretningen, der kom fra en sydlig retning den pågældende dag, kan have medvirket til havariet.

Piloten havde forinden ikke modtaget oplysninger om, at der foregik en motorafprøvning i lufthavnen. Selvom der tændes et antikollisionslys på Jetstream-fly, når disse motorafprøves, overså piloten dette, da han taxiede til parkering. Piloten fulgte den anviste rute fra kontroltårnet, som imidlertid ledte direkte igennem den foreskrevne sikkerhedszone for motortesten.

Aarhus Lufthavn har efterfølgende ændret i procedurerne for og information omkring motorafprøvning, hvilket Havarikommissionen har anset som tilstrækkelig for at undgå et lignende havari i fremtiden.