Sun-Air frifundet i sagsanlæg fra norsk flyselskab

Sun-Air blev frikendt i en sag om tilbagekøb af et fly fra et norsk selskab.

Efter flere års juridisk tovtrækkeri vandt Sun-Air i denne uge en retssag, som det norske flyselskab Krohn Air havde anlagt mod det Billund-baserede danske flyselskab.

Det var retten i Kolding der afgjorde, at Sun-Air ikke havde snydt Krohn Air tilbage i marts 2011, da Krohn Air afleverede et fly tilbage til Sun-Air.

Flyet, et Jetstream 32-turbopropfly, havde Krohn Air leaset fra Sun-Air i juli 2010. Da det norske mikroputselskab solgte flyet tilbage til Sun-Air i marts 2011 blev parterne uenige om hvor meget flyene var værd efter at have fløjet i Vestnorge i knap ni måneder.

Krohn Air havde krævet, at Sun-Air betalte dem 8,3 mio. norske kroner. Men dommeren ville det anderledes. Krohn Air skal nu betale Sun-Airs sagsomkostninger på 380.000 kroner.

Løbe ruten i gang
Det norske flyselskab er et såkaldt ”virtuelt flyselskab”, der ikke selv opererer fly men blot står for markedsføring og billetsalg. Det så dagens lys i februar 2010, da SAS nedlagde den norske indenrigsrute mellem Molde og Trondheim. Præcis samtidigmed SAS-tilbagetrækningenvalgte Krohn Air at starte op på ruten. Krohn Air AS indehaves af 80-årige Claus Krohn, der tog flycertifikati en alder af 69 år.

Sun-Air var med til at løbe ruten i gang. Krohn Air valgte nemlig at indgå aftale med Sun-Air om wetleasing af et Dornier 328-100 fly med 32 sæder, som Sun-Air opererede for Krohn Air. Senere samme år købte Krohn Air så et Jetstream 32-turbopropfly med 19 sæder af Sun-Air. Og det var dette fly, som parterne blev uenige om værdien af, da det returnerede til Sun-Air.

I dag er det hollandske AIS Airlines, der opererer Krohn Airs flyvninger mellem Molde og Trondheim. I april i år startede Krohn Air en rute fra Trondheim til Aalesund. Men den rute er blevet nedlagt igen.