Efter syv måneder med kun 1.200 passagerer lukker Sun-Air sin rute fra Billund til Zürich.
Lige fra starten i april i år har det gået sløjt for Sun-Air’s rute fra Billund til Zürich i Schweiz. Kun lidt over 1.200 passagerer har brugt ruten i de forgangne syv måneder. Langt fra målet om omkring 7.000 årlige passagerer. Det tager selskabet nu konsekvensen af og lukker ruten med sidste flyvning den 18. december i år.
Sun-Air’s kommercielle direktør, Kristian Tvergaard, ser to forklaringer på fiaskoen.
”Fartplanen har ikke været god nok, i det vi ikke har haft en dedikeret flyver. Der har således ikke været de samme erhvervsvenlige morgen- og eftermiddagsflyvninger, som på mange af vores andre ruter,” forklarer Kristian Tvergaard
Ruten havde fra starten fem ugentlige rundture. Der blev ikke fløjet på onsdage og lørdage. Søndag og mandag fløj Sun-Air fra Billund kl. 17.40 og med returflyvning kl. 20.10. Tirsdag, torsdag og fredag var der afgang allerede kl. 13.00 og retur igen kl. 15.25. Altså ikke det klassiske ”ud om morgenen/hjem om aftenen”-set up, som appellerer bedst til forretningsrejsende.
”Og så har vi helt klart overvurderet markedet mellem Jylland og Schweiz,” erkender Kristian Tvergaard.
Via München
Sun-Air har i de seneste måneder løbende reduceret antallet af ugentlige flyvninger og ladet flere flyvninger gå via München. Men lige lidt har det hjulpet.
Sun-Air er ikke det eneste flyselskab, der gennem årene har prøvet kræfter med Billund – Zürich og har måtte resignere. Således fløj det hedengangne Swiss Air’s datterselskab, Crossair, på ruten i slutningen af 1990’erne og Maersk Air, der også er gået til de evige jagtmarker, fløj på ruten i lidt over et år i 2000 – 2001. Op gennem 00’erne talte Cimber Air flere gange om at åbne ruten.